Nasze szkolnictwo wyższe samo się musi jeszcze wiele nauczyć. Jest niesprawiedliwe i nieskuteczne a bywa, że archaiczne. Takie wnioski wypływają z raportu OECD - międzynarodowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

Zdaniem Paolo Santiago, jednego z autorów raportu, zwalnianie ze szkolnych opłat tylko studentów, którzy mają dobre wyniki w pewien sposób dyskryminuje studentów z biednych rodzin, którzy np. chodzili do gorszych szkół średnich i muszą nadrobić luki. To właśnie dla nich trzeba zwiększyć liczbę stypendiów i pożyczek - powiedział RMF FM Santiago.

Autorzy raportu podkreślają też, że wyższe szkolnictwo w Polsce nie bierze wystarczająco pod uwagę potrzeb rynku pracy, a pensje wykładowców są zdecydowanie zbyt niskie.

Duża część tegorocznego raportu jest poświęcona nauczaniu matematyki. Wyniki uczniów z Polski z tego przedmiotu są gorsze, niż średnie wyniki ich rówieśników ogółem z krajów OECD. Z raportu wynika, że na wyniki polskich uczniów w matematyce ma wpływ przede wszystkim ich samoocena i brak pewności siebie.

Raport OECD "Education at a Glance" jest publikowany co roku od 2001 r. przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD, do której należy 30 państw. Raport dotyczy wszystkich krajów członkowskich OECD, w tym Polski.

Także dziś ma zostać opublikowany raport ONZ o polskim szkolnictwie i będzie on równie krytyczny.