Studenci z dwóch warszawskich uczelni zaproponowali Zjednoczonym Emiratom Arabskim projekt przeorganizowania całego systemu transportu publicznego w stolicy kraju, Abu Zabi. Ich pomysł zajął drugie miejsce w konkursie Open Data Addathon zorganizowanym w grudniu 2021 przez Abu Zabi Digital Authorities. Abu Zabi zamieszkuje niespełna 1,5 miliona ludzi.

W konkursie uczestniczyli studenci z Międzywydziałowego Koła Naukowego Politechniki Warszawskiej SMART CITY, Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych DATA SCIENCE CLUB. Rozwiązanie polskich studentów pozwala na szybszy dojazd do najdalszych zakątków metropolii Zjednoczonych Emiratów Arabskich. O ich sukcesie poinformował PAP Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej (WEiTI PW).

2 tygodnie na analizę 2,5 tys. danych

W ramach konkursu międzynarodowe zespoły złożone ze studentów, naukowców lub przedstawicieli firm sektora informatycznego, na podstawie udostępnionych 2500 zbiorów danych, musiały zaproponować innowacyjne rozwiązanie dla metropolii przyszłości.

Szczególnie mile widziane były pomysły, które mogą rozwiązać choć jeden z kluczowych problemów dzisiejszych miast: nadmierny poziom zanieczyszczeń, niezawodność dostaw energii, efektywność transportu czy szeroko pojęte bezpieczeństwo. Uczestnicy zmagań informatycznych mieli zaledwie dwa tygodnie na przekształcenie otrzymanych informacji w gotowy projekt - przekazał wydział PW.

Projekt dla ZEA sprawdzi się w innych krajach?

Polscy studenci zaprojektowali aplikację, która pozwala na optymalizację rozkładu przystanków komunikacji miejskiej tak, aby skrócić czas przejazdu transportem publicznym pomiędzy najważniejszymi punktami Abu Zabi - jednego z największych miast Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Rozwiązanie można zastosować również w innych miejscach świata.

Po rozmowach z mieszkańcami Abu Zabi inaczej spojrzeliśmy na analizowane dane. Zauważyliśmy, że większość osób w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wybiera samochód do nawet krótkich podróży. Zaczęliśmy się zastanawiać - co właściwie jest tego przyczyną - opowiada Aleksandra Jamróz, członkini zwycięskiego zespołu i studentka II roku Informatyki na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW.

Jak mówiła, "wszystko wskazywało na to, że za aktualny stan rzeczy odpowiada niedopasowana do rzeczywistych potrzeb komunikacja publiczna". Studenci "przearanżowali obecny system linii autobusowych i umiejscowienie poszczególnych przystanków tak, aby z wybranego punktu A do punktu B można było dojeżdżać szybciej, niż obecnie".

Połączenie dwóch funkcji kluczem do sukcesu

W zespole znalazło się 7 studentów: Stanisław Raczkiewicz, Paweł Saniewski, Adam Miśkiewicz, Michał Kaza, Maciej Grzelczyk, Igor Nowacki i Ola Jamróz. Ich projekt łączy dwie funkcje. Pierwsza podpowiada użytkownikowi, jaki środek transportu bardziej opłaca się wybrać na określonej trasie (po wpisaniu adresu początkowego oraz końcowego system automatycznie porównuje czas i koszt przejazdu taksówką i komunikacją miejską).

Druga zakłada nowe umiejscowienie przystanków (na podstawie dostępnych parametrów takich jak: obecny rozkład przystanków, rozmieszczenie atrakcji turystycznych, częstotliwość wykorzystania konkretnych przystanków, odległości między nimi).

Zaproponowane przez nich rozwiązanie daje też możliwość zakupu biletu na autobus oraz zamówienia taksówki bezpośrednio z poziomu aplikacji.

Rezultatem nie jest "tylko" zwiększenie efektywności funkcjonowania transportu zbiorowego w nowoczesnej metropolii, ale także poprawa wygody mieszkańców i zmniejszenie ruchu samochodów, a więc ograniczenie kongestii ruchu drogowego i związanej z nią emisji szkodliwych substancji do atmosfery.