Związek zawodowy niemieckich maszynistów kolejowych GDL poinformował w niedzielę o osiągnięciu z zarządem Kolei Niemieckich wstępnego porozumienia płacowego. Wcześniej porozumiano się ws. układu zbiorowego maszynistów.

Według ustaleń maszyniści otrzymają do końca marca jednorazową wypłatę w wysokości 800 euro. Od 1 marca dostaną 8-procentową podwyżkę płac, a od września dalsze trzy procent. Tygodniowy czas pracy maszynistów zostanie od 1 lutego 2009 roku zmniejszony o jedną godzinę, do 40 godzin, przy tym samym wynagrodzeniu.

Ustalenia te mają być podstawą do wypracowania do 31 stycznia br. ostatecznego szczegółowego porozumienia.

Do tej pory, po trwających 10 miesięcy negocjacjach i licznych strajkach, obydwu stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Prasa niemiecka niedawno spekulowała, że ugoda jest już blisko, gdyż Deutsche Bahn i GDL porozumiały się w sprawie podpisania osobnego układu zbiorowego dla maszynistów. Do tej pory władze kolei nie zgadzały się na to, gdyż nie chciały, by pracownicy dzielili się na poszczególne korporacje. Maszyniści chcieli też podniesienia płac nawet o 31 proc., ale sygnalizowali niedawno, że są skłonni zaakceptować podwyżki 10-15 proc.

Związek maszynistów nie przystąpił do podpisanego w lipcu 2007 roku przez dwa większe kolejarskie związki zawodowe i DB porozumienia przewidującego wzrost wynagrodzeń o 4,5 proc. oraz jednorazową wypłatę 600 euro.

Strajki na kolei nękają Niemcy od lipca ubiegłego roku. Eksperci szacują, że przeprowadzony w połowie listopada 62-godzinny protest maszynistów w ruchu pasażerskim i towarowym kosztował niemiecką gospodarkę co najmniej 75 mln euro.