Koszulki, naklejki, a nawet szampan z wizerunkiem Francois Hollande'a i przesłaniającym mu oczy napisem "Spadaj" stały się znakiem firmowym przeciwników prezydenta Francji. Po sukcesie książki jego byłej partnerki, na takiej nagonce można nad Sekwaną zarobić.

Pierwsze egzemplarze wspomnień Valerie Trierweiler pt. "Merci pour ce moment" ("Dziękuję za tę chwilę"), poświęconych m.in. jej rozstaniu z Hollande'em, ukazały się w księgarniach 4 września. W zaledwie cztery dni książka, będąca próbą wyrównania rachunków byłej pierwszej damy z prezydentem i zawierająca wiele niewygodnych dlań szczegółów, rozeszła się w 145 tys. egzemplarzy. Szacuje się, że autorka bestseleru zarobi ok. 2 mln euro.  

Sukces wspomnień Trierweiler najwyraźniej rozochocił wydawców, którzy stawiają obecnie na książki otwarcie atakujące szefa francuskiego państwa. Według informacji tygodnika satyrycznego "Le Canard Enchaine", Aquilino Morelle - były doradca polityczny prezydenta, zwolniony w kwietniu po posądzeniu o konflikt interesów, miał otrzymać 70 000 euro zaliczki od wydawcy za napisanie książki o swojej współpracy z Hollande'em.

Książki o tematyce politycznej i o politykach zawsze dobrze się sprzedawały we Francji - mówi socjolog ds. mediów Dżamil Dakhlia. Polityka cieszy się w ogóle dużym zainteresowaniem Francuzów, a tego rodzaju rewelacje zaspokajają z jednej strony ciekawość poznania kulis sprawowania władzy, a z drugiej odpowiadają na pewne prawo społeczeństwa do lustracji rządzących nim polityków - wyjaśnia.

Pojawianie się niezbyt przychylnych Hollande'owi publikacji na półmetku jego kadencji wskazuje ponadto - według eksperta - na duży poziom frustracji i żalu wobec niego ze strony osób, które z różnych przyczyn zostały odsunięte od jego najbliższego otoczenia.  

Hollande szybko podziękował osobom, nad którymi wisiały kłopoty z prawem. Narobił sobie w ten sposób wielu wrogów, którzy poczuli się niesłusznie odrzuceni przez prezydenta, jak Morelle czy Trierweiler - wskazuje socjolog.

Okazuje się, że wielu Francuzów ma podobne odczucia względem prezydenta, postrzeganego jako polityk, który wszystkich oszukał, nie spełniając swych wyborczych obietnic - zauważa socjolog. Stąd m.in. takie zainteresowanie wspomnieniami Trierweiler czy zapowiadaną książką Morelle'a - dodaje.  

Zjawisko pewnej nagonki na Hollande'a jest według francuskiego socjologa również przejawem radykalnej zmiany, która nastąpiła w stosunkach między mediami a środowiskiem polityków. Jeszcze do czasów Jacques'a Chiraca istniał niepisany pakt polegający na dyskrecji i szacunku dla tajemnicy życia prywatnego polityków ze strony dziennikarzy - przypomina.

Ten pakt  został jednak złamany przez samych polityków, którzy zdecydowali się upublicznić część swojego życia prywatnego - dodaje Dakhlia.

Było to podyktowane w dużej mierze społeczną krytyką; zarzucano politykom oderwanie od rzeczywistości i niewłaściwą ocenę prawdziwych oczekiwań wyborców. Politycy postanowili zatem zbliżyć się do ludu, udowodnić, że potrzeby Francuzów nie są im obce, że są zwyczajnymi ludźmi tak, jak zrobił to Hollande", który jeszcze w kampanii wyborczej w 2012 r. zapowiedział, że będzie "normalnym prezydentem - wyjaśnia.

Niechęć do Hollande'a przybrała oryginalne formy politycznego oporu, przynosząc jego pomysłodawcom niemałe zyski. Gdybym miał smykałkę do handlu, mógłbym naprawdę zarobić - mówi 34-letni David van Hemelryck, inżynier z wykształcenia, założyciel ruchu "Hollande do dymisji".

Zdjęcie twarzy Hollande'a, którego oczy zakryte są napisem "Spadaj", stało się w ciągu kilku miesięcy szeroko rozpoznawalnym znakiem założonego w lipcu 2013 r. ruchu "Hollande Demission". Rozpowszechniany na opaskach, naklejkach, koszulkach, a nawet na butelkach szampana znak firmowy przeciwników prezydenta spotyka się z coraz większym zainteresowaniem. Gadżety można nabyć na stronie ruchu w cenie od 1 do 100 euro.

Nie nadążamy z produkcją - potwierdza van Hemelryck, dla którego ów znak jest istotnym symbolem walki nie tylko z Hollande'em, ale i "całym systemem", który reprezentuje prezydent. Poprzez ten symbol chcemy dać ludziom odwagę, by przeciwstawili się władzy, podejmując akty obywatelskiego nieposłuszeństwa - precyzuje.  

Popyt na podobne gadżety Dżamil Dakhlia tłumaczy tym, że znak "Hollande do dymisji" jest dość uniwersalny. Przemawia bowiem do osób o różnym profilu społeczno-zawodowym na całej francuskiej prawicy, jak i skrajnej lewicy - wyjaśnia. Osoby, które nie miały w zwyczaju demonstrować na ulicy, znalazły w opaskach, naklejkach czy koszulkach bardzo dla nich oryginalną i nowoczesną formę przekazu, która bardziej im odpowiada jako sposób wyrażenia swojego niezadowolenia z prezydenta - podsumowuje socjolog.  

(mpw)