Komisja Europejska podjęła walkę z barierami w handlu internetowym. Bruksela chce stworzyć jednolity rynek cyfrowy - informuje korespondentka RMF FM Katarzyna Szymańska-Borginon. Polacy nadal mają więcej zaufania do krajowych dostawców internetowych i chętniej kupują online w kraju niż zagranicą. Zmienić to mogą jedynie jednolite przepisy w całej Unii. Zdaniem Komisji Europejskiej konsumenci w Unii Europejskiej zaoszczędziliby ponad 11 miliardów euro, gdyby mogli swobodnie wybierać i kupować produkty przez internet.

W pierwszym etapie tworzenia jednolitego rynku cyfrowego, już na początku przyszłego roku Komisja Europejska chce zająć się sprawą zbyt wysokich cen za przesyłanie paczek z jednego kraju Unii do innego. Często kosztuje to więcej niż zamówiony przez internet towar. Z wyliczeń Komisji wynika, że taka przesyłka jest droższa od dwóch do pięciu razy niż przesyłka krajowa.

Bruksela chce także doprowadzić do zniesienia geograficznych barier, tzw. blokady regionalnej, bo zbyt wielu Europejczyków nie może korzystać z usług internetowych, które są dostępne w innych krajach Unii lub są oni przekierowywani do lokalnego sprzedawcy oferującego produkty w innych cenach. Chodzi między innymi o możliwość oglądania filmów i rozgrywek sportowych. 

Bruksela będzie zabiegać o uproszczenie zasad VAT, bo wiele małych i średnich przedsiębiorstw traci na zmaganiu się ze skomplikowanymi przepisami transgranicznymi. Szacuje się, że koszty związane z VAT wynikające ze zróżnicowanych wymogów wynoszą 80 mld euro.

(md)