Koncern lotniczy Boeing poinformował, że dostawy pierwszych samolotów 787 Dreamliner rozpoczną się dopiero w pierwszym kwartale 2011 r. Dotychczas informowano, że nowe maszyny zostaną przekazane liniom lotniczym w ostatnim kwartale br.

Pierwszym na świecie odbiorcą Dreamlinera ma być japońska linia ANA. LOT jest w kolejce oczekujących na pozycji ósmej; w Europie nasz przewoźnik będzie jednak pierwszym odbiorcą tych samolotów.

Dreamliner ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory. Będzie spalał o 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu. Samoloty te będą mogły przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.

Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008 r. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba. Pierwszy lot testowy odbył się w grudniu 2009 r.