Dużym zainteresowaniem cieszy się wśród niemieckich internautów kontrowersyjna gra komputerowa, która symuluje ucieczkę przez granicę dawnej NRD. Gracze wcielają się albo w rolę uciekiniera z komunistycznej NRD, albo strażnika, który próbuje schwytać zbiega. Gra oburzyła organizacje ofiar komunizmu w Niemczech.
Już pierwszego dnia po bezpłatnym udostępnieniu w połowie grudnia gry zatytułowanej "1378 km" doszło do przeciążenia serwerów Wyższej Szkoły Wzornictwa w Karlsruhe. Twórcą gry jest bowiem 23-letni student tej uczelni Jens Stober. Akcja rozgrywa się w 1976 roku na mierzącej blisko 1400 km granicy, która dzieliła niegdyś dwa państwa niemieckie. Gracze wcielają się w rolę uciekiniera z NRD albo strażnika, który próbuje schwytać zbiega. Strażnik może strzelać do uchodźców, lecz jeśli sięga po broń zbyt często, zostaje przeniesiony do roku 2000 i staje przed sądem. Kto strzela, przegrywa - tłumaczył Stober podczas prezentacji gry.
Jeszcze zanim oddano grę do użytku, wzbudziła ona spore kontrowersje. Z tego powodu przesunięto jej publikację, bo początkowo autor zamierzał udostępnić ją już w październiku, kiedy Niemcy obchodziły dwudziestą rocznicę zjednoczenia państwa. Organizacje ofiar dawnego wschodnioniemieckiego reżimu uznały jednak, że gra narusza ich godność i budzi na nowo bolesne wspomnienia o traumatycznych doświadczeniach uciekinierów z Niemieckiej Republiki Demokratycznej.
Stober broni się przed zarzutami twierdząc, że projekt ma przede wszystkim cel edukacyjny. Gra powinna przybliżyć młodemu pokoleniu historię podziału Niemiec, a szczególnie to, jak funkcjonował system komunistyczny w dawnej NRD. Badania wskazują, że 20 lat po zjednoczeniu kraju młodzież często niewiele wie o wschodnioniemieckim państwie. Z mojego doświadczenia wynika, że w szkole nie poświęcano temu tematowi szczególnie dużo uwagi. Dlatego uznałem za ważne, by zainteresować nim młode pokolenie za pomocą ich głównego medium - komputera - stwierdził Stober w rozmowie z radiem Deutschlandfunk. Podkreślił, że gra nie polega na bezmyślnym zabijaniu wirtualnych uciekinierów przez mur berliński, ale zmusza do refleksji: gracz, wcielający się w rolę strażnika sam może stać się zbiegiem, a za zabicie zbyt wielu uciekinierów grozi mu wirtualny proces i utrata punktów.