Muzułmańskie grupy broniące praw konsumenta nawołują do bojkotu Cadbury i Mondelez International Inc. Badania wykazały, że dwie czekolady produkowane przez te firmy zawierają DNA świń, a islam zabrania spożywania wieprzowiny.

Kod genetyczny świń odnalazły malezyjskie władze podczas rutynowej kontroli. Żywność badana jest nie tylko pod kątem jakości, ale sprawdza się przede wszystkim, czy spełnia normy halal, tj. czy pochodzi z uboju rytualnego. Malezyjski oddział Cadbury wycofał w poniedziałek z rynku mleczną czekoladę, która nie spełniała norm wyznaczanych przez islam. Produkty koncernu trafiają głównie na rynek tego kraju. Mondelez International Inc sprzedaje swoje wyroby na terenie całej Azji i Pacyfiku, dlatego afera może wpłynąć na wizerunek firmy w innych regionach, w tym na Bliskim Wschodzie.

Muzułmańska grupa broniąca praw konsumentów zaapelowała do 800 sklepów, aby zaprzestały sprzedaży produktów tych dwóch firm, a także amerykańskiego giganta spożywczego Kraft Food Inc, który w 2010 roku kupił Cadbury za 19 miliardów dolarów.

Niech to będzie nauczką dla wszystkich firm działających na terenie Malezji, by szanowały wrażliwości mieszkańców tego kraju - podkreślił przedstawiciel Związku Malezyjskich Konsumentów Muzułmańskich Szeik Abdul Karim Hadajed. Jak zaznaczył, firmy, w których produktach wykryto świńskie DNA, powinny oficjalnie za to przeprosić.