Parlament Europejski przytłaczająca liczbą głosów przegłosował rozporządzenie, dzięki któremu powstanie nowy mechanizm rozwiązywania sporów między klientami a sprzedawcami. Zgłaszanie reklamacji i zwroty towarów – nawet do sklepu za granicą – mają być szybkie, łatwe i bezpłatnie. „Zwiększy się zaufanie konsumentów do internetowych zakupów” – przewiduje w rozmowie z RMF FM europosłanka Róża Thun.

Zwracanie rzeczy, które kupiliśmy przez internet ma dzięki nowym przepisom kosztować nas dużo mniej czasu i nerwów. Jeżeli będziemy chcieli oddać zabawki kupione za pośrednictwem sieci niemieckim sklepie, bo nasza pociecha jest z nich niezadowolona, to wystarczy, że klikniemy w odpowiedni link i wypełnimy formularz w języku polskim. Sprawa zostanie załatwiona w naszym imieniu, bezpłatnie i polubownie. Co ważne, nie będziemy musieli iść z nią do sądu.

 Nad raportem w sprawie zmian ułatwiających zakupy w sieci pracowała polska eurodeputowana Róża Thun. Takie polubowne rozwiązywanie spraw spowoduje, że zwiększy się zaufanie konsumentów do internetowych zakupów za granicą - powiedziała naszej korespondentce Katarzynie Szymańskiej-Borginon. Obecnie zaledwie 2 proc. polskich konsumentów dokonało jakiegokolwiek zakupu za granica przez internet - podkreśliła. Zwróciła też uwagę na finansowy aspekt zmian - eurodeputowanej dzięki korzystaniu z nowoczesnych systemów pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenci w UE mogą zaoszczędzić nawet 2,5 mld euro rocznie.