Czy działalność Edmunda Klicha była szkodliwa dla państwa? Takie pytanie chce zadać szefom służb sejmowa komisja do spraw służb specjalnych - przyznał jej przewodniczący Stanisław Wziątek z SLD. Chodzi o nagrania, jakie Klich sporządził po katastrofie smoleńskiej. Dzisiaj został odwołany z funkcji szefa Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Nie jest też już jej członkiem.

Komisję do spraw służb specjalnych niepokoi głównie fakt, że polski akredytowany przy MAK pokątnie nagrywał najwyższych urzędników państwowych, między innymi byłego szefa MON. Stanisław Wziątek chciałby się dowiedzieć, dlaczego Edmund Klich sporządzał te nagrania. Dla kogo nagrywał, w jakim celu nagrywał - tłumaczy Wziątek - Jeżeli pojawi się informacja, że nagrywał po to, by te materiały były wykorzystywane przez inne służby, to oczywiście powinniśmy się tym zająć.

Jednak aby wystąpić do służb o potrzebne informacje, odpowiedni wniosek musi trafić na posiedzenie komisji - zastrzegł szef speckomisji. PiS zapowiadało złożenie go na najbliższym spotkaniu.

Klich przestał być szefem Komisji Badania Wypadków Lotniczych

Dziś na wniosek całej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych minister transportu Sławomir Nowak odwołał Edmunda Klicha z funkcji szefa i członka tego gremium. Pracami komisji pokieruje na razie jej sekretarz Agata Kaczyńska. Kandydata na nowego przewodniczącego mają wyłonić sami członkowie PKBWL.

Klich był przewodniczącym PKBWL od 2006 roku. W styczniu 2011 roku ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powołał go na kolejną kadencję na tym stanowisku. Już wtedy odwołania przewodniczącego chcieli członkowie komisji, dwa tygodnie po decyzji Grabarczyka po raz pierwszy skierowali do niego odpowiedni wniosek. Grabarczyk na odwołanie Klicha się jednak nie zgadzał.

Komisja - obecnie działająca przy Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - bada wszystkie wypadki i poważne incydenty lotnicze, do których doszło na terenie Polski. Ma ustalać ich przyczyny i okoliczności, nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, natomiast na podstawie wyników badań proponuje odpowiednie środki dla zapobiegania wypadkom w przyszłości. Raporty i zalecenia komisji stanowią podstawę do podjęcia przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzji ws. działań profilaktycznych.