Ponad 200 mln zł będzie kosztować wybudowanie nowej linii tramwajowej w Warszawie i zakup 10 tramwajów, które będą się na niej poruszać. Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra - Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Inwestycja ma zakończyć się w 2023 roku.

"Dzięki nowej linii tramwajowej mieszkańcy nowych osiedli na Woli będą mieli szybki dojazd do centrum. Nowa trasa przyśpieszy też dojazdy z Bemowa" - poinformowały Tramwaje Warszawskie.

Dwie ekipy zaczną budowę z dwóch końców trasy

Prace budowlane ruszą w marcu. Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag, która przejęła już teren budowy. "Ekipy pojawią się na dwóch końcach nowo budowanej trasy" - przekazali tramwajarze.

Pierwsza ekipa rozpocznie prace u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka i zajmie się stopniową rozbiórką obecnie funkcjonującego przejścia podziemnego i budowie nowego. Przejście to będzie prowadziło do przystanku tramwajowego. Sam przystanek znajdzie się jeszcze niżej, w miejscu gdzie dziś znajduje się jezdnia.

Na perony i do przejścia będzie można dostać się z pomocą schodów, wind i pochylni. "Na czas przebudowy przejścia jezdnia będzie musiała być czasowo zwężana" - zaznaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Kolejna ekipa będzie prowadziła prace na drugim krańcu inwestycji. Będą to roboty przy instalacji podziemnego kabla zasilającego w okolicach skrzyżowania Karolkowej i Kasprzaka.

Po co nowa linia tramwajowa?

Nowa trasa zapewni szybki dojazd do dwóch stacji metra - Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ.

"Podróż potrwa mniej niż 10 minut" - podkreślił Dutkiewicz dodając, że na otwarcie tramwaju na Kasprzaka czekają mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza.

Tramwaj dowiezie pasażerów również do przystanku kolejowego Warszawa Wola. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa. Prace będą prowadzone na odcinku o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostaną wybudowane nowe tory - około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostaną zmodernizowane.

Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.

803 drzewa na terenie inwestycji

Cytat

Na terenie całej inwestycji znajdują się łącznie 803 drzewa. Tylko 19 wymaga usunięcia ze względu na kolizję z planowaną inwestycją, 5 drzew zostanie przesadzonych. 5 kolejnych jest w złej kondycji i wymaga usunięcia. W ramach inwestycji nasadzimy aż 94 drzewa
- zaznaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Będą to rodzime gatunki liściaste - klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Spółka zapowiada także nasadzenie 413 metrów kwadratowych traw ozdobnych i bylin, a także 6603 mkw. krzewów.

Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od daty podpisania umowy w październiku 2021 roku. Do tego czasu nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca - jeden z nich właśnie się kończy.

Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to "Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru". Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych. Projekt obejmuje kilka zadań: budowę i przebudowę trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka i Wolskiej, budowę trasy tramwajowej na Winnicę, dostawę tablic systemu informacji pasażerskiej i zakup 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych.

Dodatkowe informacje są dostępne na stronie tramwajnakasprzaka.pl