Święta wielkanocne - wprawdzie wciąż w rankingach przegrywają z Bożym Narodzeniem - to i tak niezmiennie kojarzą się nam z domem, rodziną, bliskimi. Jak wynika z sondażu Instytutu Badania Opinii RMF FM, lanie wody w śmigus-dyngus to ważna tradycja dla 85 procent ankietowanych. W zapomnienie odchodzi natomiast zwyczaj smagania witkami. Kultywuje go 17% respondentów.

Rośnie siła magii świąt Bożego Narodzenia. O ile jeszcze rok temu święta te ceniło sobie najbardziej 63% badanych, to w tym roku już 77%. Spada za to popularność świąt wielkanocnych - w tym roku 14% badanych wskazało, że ceni je sobie najbardziej - rok temu 21%.

Święta - czyli rodzina, spotkania z bliskimi

Myśląc o świętach Wielkiej Nocy, w pierwszej kolejności respondenci wskazali, że myślą o bliskich (rodzinie) - 19%. Ale w porównaniu do wyników sprzed roku to znacznie mniejszy odsetek wskazań - rok temu o myśleniu o bliskich wspominało aż 41% badanych). W dalszej kolejności o sprawach dotyczących wiary (o Bogu, Kościele, czy religii) - 17% - bardzo podobnie jak temu (wtedy zadeklarowało to 18% respondentów). O tradycji, czyli zwyczajach świątecznych pomyślało 15% badanych - to dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Bardziej przyziemne myśli związane z Wielkanocą chodziły po głowie 14% respondentów, którzy wskazali, że myślą w tym kontekście przede wszystkim o konieczności sprzątania, przygotowywania posiłków, czy zrobienia zakupów (rok temu myślało o tym zaledwie 4% badanych), a 12% wskazało, że myśli o jedzeniu (także dwukrotnie więcej niż rok temu).

Opinie na temat tego czym przede wszystkim są święta Wielkiej Nocy dla Polaków są bardzo ciekawe. Respondenci zgadzają się z opiniami, że dla Polaków święta te to przede wszystkim czas spotkań z bliskimi (89% wskazań), jedynie czas wolny od pracy (83% wskazań),to czas budzenia się do życia wiosny (75% wskazań). Z opinią, że dla Polaków to czas przede wszystkim duchowych przeżyć zgadza się 57% badanych.

Niemal wszyscy badani (99%) zamierza spędzić święta wielkanocne w gronie rodzinnym, przy czym 88% w domowych pieleszach, a 11% planuje jakiś rodzinny wyjazd. To identyczne wyniki jak rok temu.

Zresztą, badani wskazują, że zwykle święta spędzają zazwyczaj w domu z rodziną (77% respondentów), tylko 16% zadeklarowało, że w tym czasie odwiedza rodzinę. Do zwykłego leniuchowania przed telewizorem przyznaje się 2% badanych. Co w takim razie będziemy w tym czasie robić? Zapewne rozmawiać, ale o czym?

W czasie tych świąt w trakcie rozmów dominować będą tematy dotyczące rodziny (63% wskazań), dodatkowo o problemach i kłopotach gnębiących rodziny rozmawiać zamierza 18%, a chwalić się rodzinnymi sukcesami 15%. Na drugim miejscu znalazły się tematy polityczne (20% wskazań), o pracy i zdrowiu zamierza rozmawiać po 11% badanych.

Na Wielkanoc - żurek, jajka i sernik

Ulubionym posiłkiem w czasie świąt wielkanocnych okazuje się, że jest żurek - wskazało na niego 36% badanych, na drugim miejscu znalazło się jajko - 33% wskazań. Czasy, w których wysoko cenionymi produktami były trudno dostępna szynka i kiełbasa odchodzą już w niepamięć - wskazało na nie odpowiednie i 4% i 3% badanych, co ciekawe więcej wskazań - bo 6% otrzymał "zwykły" kotlet.

Spośród słodkości zdecydowanie największa popularnością cieszy się sernik - wskazała na niego niemal połowa badanych (46%), na drugim miejscu uplasował się makowiec - zaledwie 17% wskazań. Do łask wraca bardziej tradycyjne ciasto - mazurek - jako ulubiony deser wielkanocny wskazało 15% respondentów.

Tradycja ciągle żywe

Wiele z wielkanocnych tradycji jest wciąż żywa w polskich domach. W niemal wszystkich domach spożywa się uroczyste śniadanie wielkanocne (na obecność tej tradycji we własnych domach wskazało 99% respondentów), święci się pokarmy w Wielką Sobotę (98%), przestrzega się postu w Wielki Piątek (93%). Wciąż bardzo silny jest zwyczaj śmingusa-dyngusa, czyli oblewania wodą w Lany Poniedziałek (85%). Uczestnictwo w obrządku Drogi Krzyżowej zadeklarowało 71% badanych, taki sam odsetek wskazał na malowanie pisanek. W zapomnienie odchodzi już za to zwyczaj smagania witkami w Lany Poniedziałek - obecność tej tradycji potwierdza 17% respondentów.

Do czasów współczesnych najbardziej zdaniem respondentów pasuje zwyczaj spożywania uroczystego śniadania wielkanocnego (41% wskazań) i zwyczaj oblewania wodą w Lany Poniedziałek (22%).

Życzenia najczęściej wysyłamy... SMS-em

Jednym ze zwyczajów świątecznych, a właściwie przedświątecznych jest wysyłanie życzeń świątecznych. Jeszcze kilkanaście lat temu dominowały różnorodne okolicznościowe kartki pocztowe. Jednak w związku rozwojem nowych środków komunikacji także i zwyczaj wysyłania życzeń świątecznych przeszedł ewolucję. Jak wskazują badani najpopularniejszą metodą wysyłania życzeń jest SMS - 76% badanych zamierza wysłać w ten sposób życzenia. To znaczny wzrost w porównaniu do deklaracji z ubiegłego roku - wtedy na metodę tę wskazało 61% respondentów. Kartki pocztowe wyśle połowa badanych (51%) - niemal tyle samo co rok wcześniej (49%). W rozmowie, ale za pośrednictwem telefonu życzenia zamierza złożyć 35% respondentów - rok temu na taką formę życzeń chciało się zdecydować 27% badanych. Mailem wyśle życzenia co czwarty badany (25%) - rok temu chciał co piaty (19%). Niemal co piąty badany (18%) w ogóle nie zamierza wysyłać życzeń świątecznych - tak jest w tym roku i taki sam odsetek respondentów zadeklarował podobna decyzję rok temu.

Przygotowanie świąt oznacza wiele pracy. Sprzątanie mieszkania, czy domu, zrobienie zakupów, przygotowanie posiłków to tradycyjnie te czynności, które wymagają sporego zaangażowania i są bardzo męczące. Według zdecydowanej większości deklaracji badanych (88%) czynności te powinny spoczywać na wszystkich członkach rodziny. Zaledwie 11% wskazuje, że przede wszystkim na kobietach.

Instytut Badania Opinii RMF FM prowadził badania w marcu tego roku na 320-osobowej grupie respondentów w wieku 18-50 lat.