Łatwiejszy dostęp do używek, większa presja grupy, niechciane kontakty seksualne, ucieczki z domu - to najczęstsze sprawy, z którymi w czasie wakacji dzwonią dzieci na numer telefonu zaufania 116 111. W tym roku konsultanci odebrali ponad 16 tys. połączeń.

Jak co roku w wakacje Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 był rozgrzany do czerwoności. Tylko w letnie miesiące odebraliśmy ponad 16 tys. połączeń i odpisaliśmy na ponad tysiąc wiadomości. Każdy telefon i wiadomość to dla nas "wakacyjna pocztówka" - gorzkie pozdrowienia przesłane przez dzieci i młodzież, które borykają się z problemami. Niestety, wakacje nie dla wszystkich młodych ludzi są czasem odpoczynku i radości - mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN).

W wakacje konsultanci telefonu 116 111 pomagali radzić sobie z typowymi dla tego okresu problemami: łatwiejszym dostępem do używek, większą presją grupy, niechcianymi kontaktami seksualnymi, ucieczkami z domu.

Jednocześnie, tak samo jak w ciągu całego roku, młodzi ludzie potrzebowali pomocy w związku z przemocą rówieśniczą, samotnością, samookaleczeniami, kłopotami rodzinnymi. Im bliżej końca wakacji - tym więcej rozmów i wiadomości dotyczyło szkoły.

Dzieci i młodzież kontaktowały się z nami w trakcje wakacji również po to, żeby porozmawiać na temat nadchodzącego roku szkolnego. Dzwoniły i pisały osoby, które doświadczają w szkole przemocy ze strony rówieśników lub takie, które czują się niesprawiedliwie traktowane przez nauczycieli. Początek szkoły może być dla wielu uczniów przykry - dodaje konsultantka telefonu 116 111.

Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce.

(j.)