Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów podczas tegorocznego ogólnopolskiego sprawdzianu to 22,75 punktów na 40 możliwych. Tak wynika ze wstępnych informacji, opublikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na jej stronie internetowej. To gorzej niż w poprzednich latach.

Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów w ubiegłym roku to 25,27 punktów na 40 możliwych, dwa lata temu 24,56 punktów, a trzy lata temu 25,8 punktów.

Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).

W teście rozwiązywanym przez szóstoklasistów było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, były też zadania otwarte - uczeń miał sam napisać odpowiedź. Szóstoklasiści musieli też stworzyć dwa teksty własne na zadany temat.

Najgorzej jest z wykorzystaniem wiedzy w praktyce

Ze wstępnej informacji CKE wynika, że jeśli chodzi o czytanie, średni wynik szóstoklasistów w tym roku wyniósł 6,25 na 10 możliwych punktów, pisanie - 5,88 na 10 pkt., rozumowanie - 4,11 na 8 pkt., korzystanie z informacji - 2,79 na 4 pkt., wykorzystywanie wiedzy w praktyce - 3,72 na 8 pkt.

Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego. Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, a najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce - napisano w informacji CKE.

Najlepiej napisali uczniowie z dużych miast

Najwyższy średni wynik (24,68 pkt.) uzyskali uczniowie ze szkół w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższy (21,73 pkt.) - uczniowie ze szkół wiejskich.

Do tegorocznego sprawdzianu 3 kwietnia przystąpiło 362 tys. szóstoklasistów w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do sprawdzianu w kwietniu, będzie go pisać w drugim terminie - 5 czerwca.

Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu, szkoły prywatnej lub społecznej wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.