Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną. Łodzi nadano imię "Baśka".

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną. Łodzi nadano imię "Baśka".
Studenci AGH zbudowali łódź solarną. /Zbigniew Sulima /

Zaprezentowaną łodzią studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin i Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.

Podczas pracy mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję - powiedział opiekun projektu Wojciech Sajdak. Jak zaznaczył, konstrukcję wyróżnia przede wszystkim zaawansowana technologia i oprogramowanie. Liczymy na wysokie miejsce na podium - dodał.

Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów - wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.

We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski. Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium - powiedział.

Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.

Budowana przez studentów łódź solarna ma zamontowane hydroskrzydła częściowo kontrolowane przez urządzenia pokładowe. Hydroskrzydła generują siłę nośną, która pozwala na unoszenie się kadłuba nad wodą, dzięki czemu łódź staje się zdecydowanie szybsza i może osiągnąć prędkość około 20 węzłów, czyli 10 m/s.

Łódź zasilana jest wyłącznie energią słoneczną. Liczy 6 metrów długości, a jej zanurzenie dochodzi do 1,2 m. Łódź wyposażona jest w sześć paneli słonecznych o łącznej mocy 1000 W.


(łł)