Będzie możliwość rejestrowania w Polsce samochodów z kierownicą po prawej stronie. Po orzeczeniu unijnego Trybunału Sprawiedliwości rząd zapowiada zmiany w prawie. Sędziowie uznali bowiem, że nałożony przez nasz kraj obowiązek przeniesienia na lewą stronę kierownicy, umieszczonej w autach osobowych po stronie prawej, narusza prawo Unii Europejskiej.

Polska musi zezwolić na kierownice po prawej stronie

Nałożony przez Polskę obowiązek przeniesienia na lewą stronę kierownicy, umieszczonej w samochodach osobowych po stronie prawej, narusza prawo Unii Europejskiej - uznał Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Zdaniem sędziów obowiązek przeniesienia kierownicy na lewą stronę wykracza poza to,... czytaj więcej

Wprowadzenie zmian w prawie może jednak zająć miesiące. Na razie nasz reporter dostał zapewnienie w resorcie infrastruktury, że urzędnicy przystąpią do pracy niezwłocznie. PISMO, KTÓRE OTRZYMAŁ NASZ REPORTER ZNAJDZIESZ TUTAJ

Najpierw trzeba ustalić, które ustawy muszą być zmienione. Już wiadomo, że kodeks drogowy, a także liczne rozporządzenia. Osoby, które chciałby zarejestrować pojazd z kierownicą z prawej strony, muszą jednak czekać na zmiany tych przepisów, bo sam wyrok Trybunału nie działa automatycznie.

Przepisy zaskarżyła Komisja Europejska

Przypomnijmy, że w Polsce (a także na Litwie) warunkiem rejestracji pojazdu jest to, by układ kierowniczy znajdował się po lewej stronie albo został przeniesiony na tę stronę, jeśli uprzednio znajdował się po stronie prawej. Te przepisy zaskarżyła do Trybunału Komisja Europejska. Uznała, że - odnośnie nowych samochodów - są one sprzeczne z unijnym dyrektywami: dyrektywą z 2007 roku ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz części i układów przeznaczonych do tych pojazdów (2007/46) oraz z dyrektywą z 1970 roku dotyczącą zbliżenia przepisów w państwach UE odnoszących się do układów kierowniczych pojazdów silnikowych (70/311). KE wskazała też na niezgodność polskich i litewskich przepisów odnoszących się do używanych samochodów z unijnym prawem z dziedziny swobody przepływu towarów.

Trybunał podkreślił też, że zawarty w dyrektywie 70/311 zakaz odmowy rejestracji samochodu z uwagi na układ kierowniczy jest "kategoryczny i ogólny". Zakaz ten został wprowadzony w związku z przystąpieniem do UE Irlandii i Wielkiej Brytanii, w których obowiązuje ruch lewostronny i układy kierownicze w samochodach produkowanych na rynek tych państw znajdują się po prawej stronie.

(mal)