Technika nie powinny być likwidowane – uważa rząd. Rada Ministrów zgodziła się wczoraj w tej sprawie z minister edukacji Krystyną Łybacką. W myśl rządowego projektu pozostaną licea ogólnokształcące. Dodatkowo powstanie sieć tak zwanych liceów profilowanych. Do tej pory ministerstwo określiło 12 zawodów, w których będą się kształcić licealiści. Ale liczba profili będzie się mogła zmieniać w zależności od potrzeb.

Licealiści będą mogli więc wybrać profil: mechaniczny, elektryczno-energetyczny, elektroniczny, transportowy, chemiczny, usługowo-gospodarczy, rolniczo-spożywczy, tekstylny, ekonomiczno-administracyjny,

społeczny, kształtowania środowiska oraz leśnictwa i technologii

drewna. Inna ważna zmiana to możliwość zdawania matury po trzeciej klasie technikum. Jeśli uczeń nie będzie chciał kontynuować w tego typu szkole kształcenia zawodowego, będzie mógł pójść od razu na studia. Tak więc, o ile z rządowymi propozycjami zgodzi się parlament, po ukończeniu gimnazjum uczniowie będą mieli do wyboru: 3-letnie liceum, 4-letnie technikum lub 2-letnią szkołę zawodową.

Przypomnijmy: wojna o utrzymanie czy też likwidację techników trwała przez wiele miesięcy. Sojusz Lewicy Demokratycznej już przed wyborami zapowiadał, że nie pozwoli na likwidację tego typu szkół. SLD robił to wbrew polityce poprzedniej ekipy oraz mimo tego, że samorządy powiatowe włożyły sporo wysiłku, by przygotować nową sieć szkół ponadgimnazjalnych. Teraz powiaty, odpowiedzialne za ten szkolny szczebel, będą musiały swoją pracę wykonać niemal od początku - mają na to czas do 31 grudnia, poprzednio obowiązywał termin 31 października.

Pani minister zapewnia, że to już koniec zamieszania wokół reformy oświaty. Zdaniem Łybackiej wcześniejsza praca samorządowów nie pójdzie na marne: „Nikt nie narzuca powiatom, jakie szkoły będą na ich terenie. Powiaty mają tylko bogatszą ofertę” – przekonuje szefowa MEN-u. Do końca października lokalne władze wiedziały, że mają zorganizować dwa typy szkół, teraz już wiadomo o czterech. Oznacza to, że urzędnicy będą musieli inaczej spojrzeć na sieć szkół ponadgimnazjalnych w swoim regionie.

foto Archiwum RMF

07:10