Jutro w Paryżu zaczną się ponowne negocjacje z Rosją na temat zezwoleń dla polskich tirów. Nieco ponad dwa tygodnie temu Rosjanie zmniejszyli liczbę tzw. międzynarodowych zezwoleń EKMT, pozwalających polskim ciężarówkom na wielokrotne przekraczanie granicy Rosji. Tym samym złamali porozumienie wynegocjowane na początku lutego z naszym rządem.

Stoimy na zdecydowanie słabszej pozycji. Naszym firmom transportowym dużo bardziej zależy na kursach do Rosji, niż firmom rosyjskim na kursach do Polski. A nasze ministerstwo jest w stanie powiedzieć Rosjanom tylko jedno: Zezwolenia EKMT miały budować podwaliny liberalnego transportu. Przekonujemy, że rynek w transporcie jest dla transportu najzdrowszy - mówi dyrektor Andrzej Bogdanowicz.

Niestety, ten argument do tej pory nie przynosił istotnych efektów. Tym bardziej, że Rosjanie łatwo potrafią wycofywać się z ustaleń - w marcu stwierdzili, że ustalenia z lutego są nieważne, bo. zostali źle zrozumiani. I to nie tylko przez Polskę, ale i inne kraje należące do Międzynarodowego Forum Transportu. Nasi negocjatorzy w tej sytuacji wydają się całkowicie bezradni.