Polscy gimnazjaliści są w światowej czołówce, jeżeli chodzi o umiejętności cyfrowe. Za to szkoły są słabo wyposażone w sprzęt a nauczyciele rzadko korzystają z pomocy komputerów w nauczaniu. Większość wiedzy nastolatkowie uzyskują w domu, albo od rówieśników. Takie wyniki przynosi międzynarodowe badanie opublikowane przez Instytut Badań Edukacyjnych. Sondaż sprawdzał gotowość uczniów do życia w "cyfrowej rzeczywistości".

Nastolatkowie z Polski znaleźli się w ścisłej czołówce, tuż za swoimi kolegami z Czech, Kanady, Australii i z Danii. Polacy wypadli bardzo dobrze - mówi Kamil Sijko, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych. Znacznie gorzej od uczniów wypadła w badaniu polska szkoła.

Nauczyciele i dyrektorzy przyznali w badaniu, że komputer i nowoczesne technologie nauczania rzadko są wykorzystywane. Najczęściej pedagodzy wykorzystywali komputery podczas lekcji informatyki (99 procent), a najrzadziej podczas lekcji WF (42 procent). Od czasu do czasu uczniowie korzystali z nowych technologii podczas lekcji języków obcych, chemii, historii czy fizyki. Okazjonalnie - na lekcjach matematyki. Jak wynika z badań komputer, przynajmniej raz w tygodniu, wykorzystuje podczas zajęć tylko 41 procent polskich nauczycieli. To ostatnie miejsce w Europie. W dodatku, tylko co czwarte gimnazjum w Polsce, posiada komputer w każdej klasie.

Za mało komputera w szkole

Nauczyciele intensywnie korzystają z komputerów w prywatnym czasie, a bardzo rzadko wykorzystują je na lekcjach - tłumaczy Kamil Sijko. I dodaje, że "choć wiedzą, że komputer to ważne narzędzie, które jest pomocne w życiu, aż 2/3 z nich uważa, że korzystanie z komputerów na ich lekcjach nie jest priorytetem. Przez to wykorzystują ten sprzęt w szkole rzadziej niż ich koledzy-nauczyciele z innych krajów - mówi ekspert.

Dlatego uczniowie z komputera najczęściej korzystają w domu. Tam też, albo z kontaktów z rówieśnikami, pozyskują większość swojej wiedzy na temat nowych technologii. W domu z komputera korzysta 88 procent nastolatków. Najczęściej używają go do kontaktów z innymi nastolatkami, albo do rozrywki. Rzadziej wykonują na domowym komputerze złożone prace, takie jak programowanie, czy tworzenie cyfrowych treści.

Badanie ICILS przeprowadzono w Polsce w 2013 roku. Wzięło w nim udział 2870 uczniów II klasy gimnazjum ze 157 szkół oraz 2228 nauczycieli. Najważniejszą częścią badania był test, który uczniowie rozwiązywali przy użyciu komputera. Podzielony był na dwie części. Na rozwiązanie każdej uczniowie mieli 30 minut. Nastolatkowie wypełniali też specjalne kwestionariusze na temat swoich umiejętności i wykorzystywania komputera w domu szkole.