Matura z matematyki nie była trudna - taki ton dominuje w komentarzach na RMF24.pl. By zdać egzamin, wystarczy zdobyć 30 proc. punktów. We wtorek maturzyści rozwiązywali zadania z matematyki na poziomie podstawowym.

Matematyczny diabeł nie taki straszny jak go malowali - zgodnie podkreślają maturzyści. Wielu uczniów w VI Liceum Ogólnokształcącym im. Hugona Kołłątaja w Lublinie skończyło pisanie wcześniej. Humory były dobre. Jak mówili, egzamin dojrzałości z matematyki na poziomie podstawowym, nie był trudny. Zadania były o tyle łatwe, że na 15 punktów spokojnie można zdać - powiedziała nam po wyjściu jedna z maturzystek. Zadania zamknięte były na poziomie trochę niższym. Było mniej zadań z wielomianów. Zadania otwarte też były prostsze - dodawał jej kolega. Wszyscy zgodnie stwierdzali, że to, czy matura z matematyki była trudna czy nie, okaże się w czerwcu. Wtedy zostaną opublikowane wyniki matur 2012.

Rozwiązania zadań, które pojawiły się na maturze podstawowej z matematyki zaproponowali prof. Edward Tutaj i dr Jakub Byszewski z Instytutu Matematyki UJ

W środę maturzyści przystąpią do matury z matematyki w wersji rozszerzonej. We wtorek po południu przeprowadzony został egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej. Chęć zdawania tego egzaminu zadeklarowało 243 maturzystów: 121 chce zdawać egzamin na poziomie podstawowym, a 122 na poziomie rozszerzonym.

Maturzyści najbardziej bali się matematyki

Matematyka od lat jest zmorą maturzystów. Piszemy, bo musimy - mówili o maturze z tego przedmiotu uczniowie szkół średnich jeszcze przed przystąpieniem do egzaminu. Reporter RMF FM Tomasz Fenske usłyszał przed X LO w Toruniu, że większość z obecnością matematyki na maturze już się pogodziła, co nie znaczy, że jest tym faktem zachwycona. Wystarczy, że ją zdam i tyle. Dla mnie matura z matematyki? Muszę ją zdać, a później i tak do niczego mi się nie przyda - mówili. Przerażenie większe jest o wiele w tym roku, niż w poprzednich latach - przyznawała Dorota Kozieł, nauczycielka matematyki w VI LO imienia Hugona Kołłątaja w Lublinie.

Na próbnej maturzyści polegli w starciu z matematyką

Gdyby próbną maturę z matematyki potraktować jak prawdziwą, to aż 30 procent uczniów by jej nie zdało. Wyniki listopadowego próbnego egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu nie pozostawiają złudzeń: królowa nauk to wciąż zmora polskich maturzystów. Ze statystyk wynika, że najgorzej poszło w Lubuskiem - tam próbnej matury z matematyki nie zdało ponad 37 procent uczniów. Najlepsi okazali się ich koledzy z Pomorza, ale i tam nie zdałby prawie co czwarty.

Słabe wyniki z matematyki na maturze 2011

Rok temu na maturze z matematyką nie poradziło sobie 20 procent uczniów. Mowa o pierwszym terminie. Dla porównania - język polski zaliczyło 97 procent, angielski i francuski - 96 procent, a niemiecki - 93 procent. Ten przykry obraz dopełnia fakt, że średni wynik tych, którzy zdali matematykę, to była mniej niż połowa punktów. Wyraźnie więc widać, że spora część zeszłorocznych maturzystów po prostu prześlizgnęła się niewielką ilością punktów.

I jeszcze jeden fakt - przez poprawkę matury z matematyki nie przeszło 49 procent zdających. Łącznie więc zdawalność tego egzaminu wyniosła 86 procent. Wniosek - 14 procent zeszłorocznych maturzystów na matematyce poległo.

Pisemny z polskiego mają już za sobą

W poniedziałek maturę z języka polskiego pisali ci uczniowie, którzy zdecydowali się na egzamin na poziomie rozszerzonym. Do wyboru mieli analizę i interpretację porównawczą wierszy Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" i Agnieszki Osieckiej "Kolęda z pretensjami" oraz analizę i interpretację opowiadania Idy Fink "Przed lustrem". Egzamin był łatwiejszy niż podstawowy - mówiło naszemu reporterowi wielu maturzystów z II LO w Sopocie.

Polski na poziomie podstawowym maturzyści pisali w piątek. Jeden z dwóch tematów do wyboru dotyczył sceny balu u Senatora z III Części "Dziadów" Adama Mickiewicza. Maturzyści mieli porównać postawy dwóch stronnictw: grupy Nowosilcowa i towarzystwa stolikowego. W drugim zadaniu trzeba było porównać postacie Izabeli Łęckiej z "Lalki" Bolesława Prusa i Joanny Podborskiej z "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego. Rozwiązujący test na poziomie podstawowym musieli także m.in. odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z "Tygodnika Powszechnego" na temat Wikipedii.