Wzmożone kontrole gimbusów i autobusów szkolnych w ramach akcji "Bezpieczna droga do szkoły" z początkiem roku szkolnego zapowiada Inspekcja Transportu Drogowego. Jak podano, w czasie wakacji ITD skontrolowała ponad 2 tysiące autokarów.

Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w drodze do szkoły - powiedziała PAP Urszula Nowinowska, dyrektor gabinetu GITD.

Jak przypomniała, inspektorzy ITD dbali o bezpieczeństwo na polskich drogach także w okresie wakacji. Były to głównie kontrole autokarów i ciężarówek, jak również kontrole prędkości z wykorzystaniem stacjonarnych urządzeń rejestrujących - poinformowała.

Dodała, że w ramach akcji "Bezpieczny Autokar - Wakacje 2017" inspektorzy skontrolowali 2020 autokarów, o 420 więcej, niż rok wcześniej. Inspekcja nałożyła w tym okresie około 625 mandatów karnych na kierowców. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o ponad 6 proc. - podkreśliła Nowinowska.

Jak wynika z raportu ITD, w wyniku przeprowadzonych kontroli inspektorzy zatrzymali 105 dowodów rejestracyjnych (5,2 proc. wszystkich kontroli), z czego w 26 przypadkach (1,3 proc. kontroli) wydano zakaz dalszej jazdy ze względu na fatalny stan techniczny pojazdu. Dowody rejestracyjne były zatrzymywane m.in. za nieszczelny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, usterki układu kierowniczego i zawieszenia, zbyt zużyty bieżnik opon.

Oznacza to, że - w porównaniu z 2016 r. - nastąpił nieznaczny wzrost liczby zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i wydanych zakazów dalszej jazdy. Mimo to, generalnie kontrolowane autokary były w dobrym stanie technicznym - podała ITD.

Podczas kontroli inspektorzy szczególną uwagę zwracali też na czas pracy kierowców, ponieważ przemęczenie stanowi bardzo duże zagrożenie na drodze. Rażącym przykładem nieodpowiedzialności kierowców była kontrola przeprowadzona przez WITD w Krakowie, w wyniku której nie dopuszczono do dalszej jazdy trzech kierowców, którzy właśnie wrócili z Macedonii i zamierzali wyruszyć w kolejną podróż do Bułgarii. Kierowcy przebywali w autobusie od środy, 28 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2017 r., odpoczywając jedynie 2 godziny - podkreślił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Według danych ITD, kolejnym zagrożeniem byli kierowcy pojazdów ciężarowych znajdujący się po spożyciu alkoholu lub nietrzeźwi. Z takimi przypadkami spotkali się między innymi inspektorzy WITD w Poznaniu, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach czy w Radomiu.

Jak czytamy w raporcie, inspektorzy spotkali się również z przypadkami manipulacji w zapisach tachografów rejestrujących czas pracy kierowców, czy przypadkami przeładowanych pojazdów, co jest jedną z głównych przyczyn degradacji polskich dróg.

Wzrosła też liczba zarejestrowanych przekroczeń dopuszczalnej prędkości. Stacjonarne urządzenia - fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle - zarejestrowały blisko o 12 proc. więcej wykroczeń niż podczas ubiegłorocznych wakacji.

Jak zaznaczyła Nowinowska, dla ITD był to wyjątkowo smutny koniec wakacji, ponieważ 28 sierpnia w trakcie wykonywania czynności służbowych zginął tragicznie inspektor z Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego. Został śmiertelnie potrącony przy wjeździe na parking przez 25-letnią kierującą samochodem osobowym, która według wstępnych ustaleń jechała z nadmierną prędkością - poinformowała.


(ł)