179 złotych - tyle kosztuje bilet na pociąg Pendolino z Kołobrzegu do Warszawy. 78 - to koszt biletu na zwykły skład wagonowy na tej trasie. Taki skład - podmieniony z powodu uszkodzenia 6 pociągów Pendolino – przed 13:00 przyjechał znad morza do stolicy. PKP InterCity zaoferowały pasażerom… jedynie złożenie reklamacji i 10-procentową bonifikatę. Już zapowiedziały, że nie będzie obniżki cen biletów na pociągi, który wyjechały na tory za Pendolino. "PKP Intercity uznały, że nie będą zaburzać całego cyklu sprzedaży" - powiedział dziennikarzowi RMF FM minister Adamczyk.

Nie będzie obniżki cen biletów na pociągi, które zastępują uszkodzone składy EIP Premieum, czyli Pendolino. Pasażerowie mają składać reklamację. Takie jest stanowisko PKP InterCity i ministra Infrastruktury. PKP InterCity przekonuje, że nie ma możliwości obniżenia cen biletów na podmienione składy z powodu przedsprzedaży, a minister infrastruktury dodaje, że jest to za skomplikowane.

Dzisiaj PKP InterCity nie jest w stanie przewidzieć, który pociąg pojedzie: Pendolino czy pociąg zastępczy. Wobec tego zarząd PKP InterCity uznał, że nie będzie zaburzał całego cyklu sprzedaży - oświadczył minister Adamczyk.

Pasażerowie teoretycznie mogą liczyć na zwrot różnicy ceny biletów pociągów różnych klas - czyli Pendolino i wagonowego EIC. Teoretycznie, bo to pasażer musi zadbać, by złożyć reklamacje, opisać sytuację i czekać. Każda reklamacja ma być rozpatrywana indywidualnie. Ale w niektórych pociągach pasażerowie słyszeli, że mogą liczyć na 10 proc. bonifikaty.

Należy pójść do kasy, wziąć druk albo przez internet sobie wydrukować i będą zwracać tylko 10 proc. - usłyszał nasz dziennikarz od jednej z pasażerek.

Prawie połowa składów jest uziemiona

Uziemionych zostało 8 z 20 jeżdżących po polskich torach pociągów Pendolino. Dwa są w naprawie po wypadkach, a 6 składów zostało ostatnio uszkodzonych przez leżące na torowisku kamienie - informowało PKP Intercity.

Na trasach obsługiwanych przez Pendolino te pociągi zastępowane są przez składy wagonowe starego typu. Te po pierwsze jeżdżą nieco wolniej, a po drugie mają niższy standard.

PKP Intercity kupiło 20 pociągów od Alstomu w maju 2011 roku. Koszt wyniósł ok. 400 mln euro. Kontrakt miał jednak wartość 665 mln euro i obejmował też budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

(j.)