Nie prace nad programem, lecz wizerunek i promocja - na to partie wydają większość pieniędzy. "Rzeczpospolita" ustaliła, ile największe partie wydają na usługi promocyjne i public relations.

Najbardziej szczegółowo udało się zanalizować wydatki Platformy Obywatelskiej i Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Od stycznia do końca września tego roku z partyjnej subwencji Platforma wydała na promocję, reklamę, szkolenia, doradztwo z zakresu media relations prawie 2 mln zł. SLD - 250 tys. zł (szkolenia, public relations, eksperci). Za samo doradztwo z zakresu PR Sojusz zapłacił 78 tys. zł.

Wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości Adam Lipiński twierdzi, że wysokość wydatków PiS na te cele to kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Jak ustaliła "Rzeczpospolita", w tym roku kwota ta nie przekroczyła jeszcze 1 mln zł.

Odpowiedzi na pytania gazety odmówiło natomiast PSL.

Największe pieniądze płyną do doradców i konsultantów przy okazji wyborów. Tylko na ostatnią kampanię do europarlamentu PSL, PiS i PO wydały po 10 mln zł, SLD - UP - 7 mln zł. Według Eryka Mistewicza, konsultanta politycznego, partie wydają na PR i marketing większość swojego rocznego budżetu. W sumie polskie partie przeznaczają na to blisko 100 mln zł - powiedział gazecie.