Prawie 71 mln zł będzie kosztował nowy dworzec kolejowy w Olsztynie. Przed budynkiem powstanie plac i parkingi, a pod dworcem - przestrzeń handlowa. Będzie to czwarty dworzec w historii miasta.

Inwestycja ma zakończyć się do 2023 roku. Nowy budynek będzie składał się z trzech kondygnacji - jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. W piątek PKP S.A. podpisał umowę z wykonawcą dworca, firmą Torpol.

Dworzec jak origami lub żagiel

Na frontowej ścianie dworca znajdzie się duży zegar, a pod nim neon z napisem "Dworzec Kolejowy". Z kolei od strony peronów pojawi się napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Jak informuje ministerstwo infrastruktury, "wyglądem w zamyśle architektów dworzec ma przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru regionu".

Kasy biletowe, toalety oraz strefa podróżnego znajdą się w podziemiu dworca. Z kolei na parterze - reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokale komercyjne.

W holu znajdą znajdzie się również przeniesiona z dotychczasowego dworca mozaika oraz tablica z historią budynku. Na drugim piętrze będą pomieszczenia biurowe.

Budynek będzie przystosowany dla niepełnosprawnych

Na dworcu pojawią się m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych.

Na dachu budynku znajdą się 1322 moduły fotowoltaiczne o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. "To przeszło czterokrotnie większa moc paneli niż w dotychczas największej instalacji fotowoltaicznej na dworcu w Białymstoku" - informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Parkingi dla aut i rowerów

Po zachodniej stronie dworca powstanie parking naziemny na 58 miejsc - przewidziano 43 miejsca dla samochodów osobowych, 4 dla osób z niepełnosprawnościami, 2 do ładowania pojazdów elektrycznych, a także strefę kiss&ride, postój taxi i zatoczkę autobusową.

Z kolei z drugiej strony budynku powstanie trójkątna wiata rowerowa z 80 miejscami dla jednośladów.

Czwarty dworzec w historii miasta

Będzie to czwarty w historii Olsztyna dworzec główny. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971.

W piątkowym podpisaniu umowy uczestniczyli m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, wiceminister rozwoju i technologii Olga Semeniuk, wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki i członek zarządu PKP Ireneusz Maślany.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97  mln zł.


Opracowanie: