Od 1 stycznia każdy ma możliwość zameldowania się przez internet bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. W poniedziałek weszła w życie nowela ustawy o ewidencji ludności, która porządkuje również przepisy związane z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom.

zdj. ilustracyjne /Michał Dukaczewski /Archiwum RMF FM

Ustawa zakłada także rezygnację z - planowanej wcześniej od 1 stycznia 2018 roku - likwidacji obowiązku meldunkowego.

Jak wskazuje MSWiA pozostawienie obowiązku meldunkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach oraz realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, dodatków, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych.

Celem ustawy jest również uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom. Po zmianach mają go dostawać wszyscy cudzoziemcy meldujący się na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski.

Zmiany mają także umożliwić uzyskanie numeru PESEL przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego. Obecnie obywatele polscy mieszkujący w Polsce, którzy nie mają numeru PESEL, a chcą otrzymać dowód osobisty, muszą w pierwszej kolejności ubiegać się o numer PESEL, składając wniosek do gminy, a dopiero potem wnioskować o wydanie dowodu osobistego.

Ustawa wprowadza także zmiany w formularzu meldunkowym, pozwalające na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego; tak samo na zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, przy użyciu jednego formularza.

Nowe przepisy dopuszczają także możliwość dołączenia skanu dokumentów w przypadku, gdy zameldowanie następuje w formie elektronicznej, a wnioskujący nie może uzyskać niezbędnych dokumentów np. tytułu prawnego do lokalu, w postaci dokumentu elektronicznego.

(j.)