Cargo Master, polska prywatna spółka otrzymała licencje na przewóz osób. To już 35. pozwolenie na przewóz osób, 69. na przewóz rzeczy i 42. na usługi trakcyjne - informuje "Rzeczpospolita".

Na wydanie licencji czekają też dwie spółki założone przez brytyjskiego Freightlinera: Rail Services Europe i Koleje Wschodnie. Oba wnioski o wydanie licencji na przewóz osób po polskich torach trafiły do Urzędu Transportu Kolejowego pod koniec sierpnia tego roku. "Wysłaliśmy do obu spółek po dwa pisma o uzupełnienie przesłanej dokumentacji. Ostatnie 18 października. Teraz czekamy na odpowiedź" - mówi Adam Maciejewski, rzecznik UTK.

Według UTK, regularne przewozy wykonuje 13 przewoźników. Oprócz Przewozów Regionalnych, PKP Intercity, Kolei Mazowieckich i niemieckiej Arrivy, która wykonuje przewozy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego - są to m.in. spółki powołane w ostatnim czasie przez marszałków, takie jak Koleje Dolnośląskie. Tylko w tym roku na polskie tory wjechały Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie.

Do powołania swojego przewoźnika przygotowuje się województwo zachodniopomorskie, Małopolska analizuje możliwe scenariusze. Jak mówi Marek Sowa, marszałek Małopolski, możliwe jest powołanie swojej spółki od podstaw, stworzenie przewoźnika na bazie regionalnego oddziału Przewozów Regionalnych i dalsza współpraca z Przewozami Regionalnymi. "Najgorszą rzeczą dla rynku kolejowych przewozów pasażerskich jest to, że nie ma na nim konkurencji. Usługi są świadczone przez monopolistę" - podsumowuje Marek Sowa.

Coraz wyraźniej słychać głosy szefów województw na temat podziału Przewozów Regionalnych i utworzenia na tej bazie nowych przewoźników, którzy obsługiwaliby kilka województw. Wówczas jednak konkurencji na trasach międzywojewódzkich mogłoby nie mieć PKP Intercity, które obecnie o pasażerów na dalekich połączeniach rywalizuje z tanimi pociągami Interregio uruchamianymi przez Przewozy Regionalne.