Dziś w Warszawie ponownie uruchomiono 20 fotoradarów przejętych od Straży Miejskiej - poinformował dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem w Drogowym GITD Marek Konkolewski. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejął od Straży Miejskiej wszystkie 27 urządzeń, która są zamontowane w Warszawie. To wynik zmiany przepisów - od 1 stycznia straże miejskie i gminne nie mogą używać fotoradarów. Kolejne 7 maszyn ma być sukcesywnie uruchamianych.

Dziś w Warszawie ponownie uruchomiono 20 fotoradarów przejętych od Straży Miejskiej - poinformował dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem w Drogowym GITD Marek Konkolewski. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejął od Straży Miejskiej wszystkie 27 urządzeń, która są zamontowane w Warszawie. To wynik zmiany przepisów - od 1 stycznia straże miejskie i gminne nie mogą używać fotoradarów. Kolejne 7 maszyn ma być sukcesywnie uruchamianych.
Uruchamianie jednego z fotoradarów przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sobieskiego w Warszawi /PAP/Rafał Guz /PAP

Jestem bardzo zadowolony, że Inspekcja Transportu Drogowego uruchomiła te fotoradary i jestem przekonany, że dzięki tym urządzeniom warszawskie drogi będą bardziej bezpieczne - powiedział Konkolewski. Zrobiliśmy pierwszy zdecydowany krok, przejęliśmy od straży miejskiej 20 urządzeń, które zostały włączone do automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym, który działa w ITD - dodał. Jak tłumaczył, uruchomienie fotoradarów na warszawskich ulicach wymagało przygotowania projektu zmian organizacji ruchu drogowego, który musiał być zatwierdzony przez policję, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.

Fotoradary nie działały przez 15 miesięcy, trzeba było podpisać umowę, z zakładem energetycznym, odbioru urządzeń musiał dokonać elektryk - wyliczał Konkolewski. Jak mówił, lokalizacja fotoradarów w stolicy nie zmieniła się, a na ulicach gdzie są fotoradary ustawione są znaki informujące kierowców o nich.

Konkolewski przypominał, że z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że 73 proc. kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość w miejscach, w których do końca 2015 r. funkcjonowały fotoradary straży miejskiej. Spora grupa kierowców zaczęła jeździć szybciej przekraczając dozwoloną prędkość o więcej niż 20, 30 km/h - powiedział Konkolewski.

Odebranie strażom miejskim możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców jest realizacją postulatu Najwyższej Izby Kontroli, która w 2014 r. wskazała, że działania wielu funkcjonariuszy obsługujących te urządzenia podyktowane są chęcią pozyskiwania pieniędzy dla gminy.

Lokalizacje uruchomionych fotoradarów:

- ul. Sobieskiego 1

- ul. Sobieskiego 2

- ul. Witosa

- ul. Sikorskiego

- ul. Zamieniecka

- ul. Ostrobramska

- ul. Fieldorfa

- aleja Krakowska

- ul. 17 stycznia

- ul. Grójecka

- ul. Dickensa

- ul. Modlińska 1

- ul. Modlińska 2

- ul. Radzymińska

- ul. Spacerowa

- Most Gdański

- ul. Armii Krajowej

- aleja KEN

- ul. Trakt Brzeski

- ul. Batorego/Aleja Niepodległości

(mn)