Największe sklepy internetowe zanotowały już większy ruch na swoich stronach. Oznacza to, że wielkimi krokami zbliża się szał świątecznych zakupów. Jak nie dać się oszukać? Specjalnie dla Was zebraliśmy najważniejsze rady!

70 proc. internautów robi zakupy w sieci zakupy, e-sklepy zarabiają coraz więcej - informuje "Rzeczpospolita". Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje im internet. czytaj więcej

Zanim kupisz


Zanim zdecydujesz się na zakup danej rzeczy, sprawdź informacje o sprzedawcy. W Internecie można bez problemu znaleźć rankingi, czy opinie o sklepach i o osobach prywatnych (dotyczy aukcji). Niestety, najczęściej konsumenci robią to dopiero po zakupach - mówi Jagoda Urbańska, miejski rzecznik praw konsumenta w Olsztynie. Zachęcam, aby poświęcić trochę czasu na zorientowanie się, czy sprzedawca jest wiarygodny, czy podał wszystkie dane, czy można się z nim łatwo skontaktować. Każdy powinien posiadać prawdziwy adres i najlepiej telefon komórkowy - dodaje. Podczas rozmowy ze sprzedającym upewnij się, że otrzymasz dowód zakupu - paragon albo fakturę.

Zwrot zakupu

Warto pamiętać, że zawsze możemy zwrócić nieużywany, zakupiony przez internet przedmiot bez podania przyczyny. Mamy na to 10 dni. W tym terminie wystarczy pisemnie powiadomić sprzedawcę i w ciągu 14 dni odesłać towar. Prawo to wynika z ustawy i nie można go wyłączyć żadnym regulaminem sklepu.

Reklamacja, a gwarancja

Jeżeli zakupiony przez nas produkt zepsuje się nie z naszej winy, możemy złożyć reklamację. Wystarczy napisać do sprzedawcy i opisać mu problem oraz nasze oczekiwania (naprawa, wymiana). Prawo do reklamacji wynika również z ustawy i nie należy mylić tego z gwarancją sprzedawcy, która często jest mniej korzystna. Reklamacja niezgodności towaru jest ważna dwa lata od zakupu. Jeśli zostanie one wymieniony na nowy, odnawia nam się termin, ponownie na dwa lata. Zachęcam konsumenta, aby reklamował towar w ramach niezgodności towaru z umową i aby nie dał się zwieść sprzedawcy, który będzie usiłował nakłonić do złożenia reklamacji z gwarancji - radzi Urbańska.

Serwisy aukcyjne

W przypadku zakupów w serwisach aukcyjnych nie mamy - niestety - prawa ustawowego do zwrotu w terminie 10 dni. Jeżeli jednak kupujemy od przedsiębiorcy, a nie osoby prywatnej, możemy w pełni korzystać z reklamacji. Jeżeli podczas zakupów zostaniemy oszukani, od razu powinniśmy powiadomić o tym właściciela serwisu. Możemy również zgłosić to policji, która posiada specjalną komórkę do przestępstw internetowych.

Zakupy grupowe

Na popularne ostatnio zakupy grupowe powinniśmy szczególnie uważać. Sprzedawcy często sprowadzają dany produkt spoza Unii Europejskiej. Zdarza się wtedy, że kupujący ponosi niemałe koszty oclenia. Zanim więc podejmiemy decyzje o zakupach grupowych, dokładnie zapoznajmy się z ofertą.