Reklama

  • Minister edukacji poległa na zadaniu z testu szóstoklasisty

    Poniedziałek, 13 maja 2013 (14:05)

    Szefowa resortu edukacji Krystyna Szumilas dostała tylko połowę punktów za odpowiedź na pytanie z testu szóstoklasisty - informuje reporterka RMF FM Agnieszka Wyderka. Pani minister nie poradziła sobie z prostym zadaniem dla 12-latków z powodu klucza odpowiedzi.

    Zdjęcie

    Minister edukacji Krystyna Szumilas
    /PAP/Bartłomiej Zborowski /

    Polecenie z testu, na które odpowiedzi udzieliła pani minister, brzmiało: "Napisz w dwóch, trzech zdaniach, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać". "Ponieważ słuchają nas inni i musimy być zrozumiali dla innych. Wypowiedź musi być logiczna, musi być zrozumiała dla słuchacza, bo to od nas zależy, czy ten, kto nas słucha, rozumie to, co mówimy" - odpowiedziała Krystyna Szumilas. 

    Tę wypowiedź pani minister przeanalizowały dwie nauczycielki-polonistki, które nie wiedziały, kogo oceniają. Uznały, że za samą treść można dać w tym przypadku jeden punkt, ale za poprawność językową nie należy się żaden. Musi być taka ocena, bo zgodnie z kluczem wypowiedź powinna mieć związek z poleceniem i miała być zbudowana ze zdań pojedynczych lub zdania złożonego - tłumaczyła naszej reporterce polonistka, która ocenia testy 6-klasistów. Ta odpowiedź nie spełnia tych warunków - podkreślała.

    50-procentowa skuteczność odpowiedzi pani minister to bardzo słaby wynik. Trzeba pamiętać o tym, że Krystyna Szumilas odpowiadała na zadanie dla 12-latków.

    Klucz do zadania 25, na które odpowiadała Krystyna Szumilas

    Pisanie; pisze na temat i zgodnie z celem (2.1); formułuje kilkuzdaniową wypowiedź na zadany temat
    I. Treść
    1 p. – Uczeń logicznie uzasadnia, dlaczego należy poprawnie mówić/pisać.
    0 p. – Uczeń pisze o poprawnym mówieniu/pisaniu, ale nie uzasadnia, dlaczego należy poprawnie mówić i pisać (ocenia się kryterium II).
    LUB
    Wypowiedź nie ma żadnego związku z poleceniem (nie ocenia się kryterium II).

    Pisanie; przestrzega norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych (2.3); pisze poprawnie po względem językowym

    II. Poprawność językowa
    Poprawność językową ocenia się, jeśli wypowiedź ucznia ma związek z poleceniem i jest zbudowana z co najmniej dwóch zdań pojedynczych lub jednego zdania złożonego.
    1 p. – Uczeń pisze bezbłędnie pod względem językowym. Dopuszcza się 1 błąd w wypowiedzi rozwiniętej (co najmniej 4 linie lub 20 wyrazów).

    Artykuł pochodzi z kategorii: Polska

Skomentuj artykuł: Minister edukacji poległa na zadaniu z testu szóstoklasisty

Wasze komentarze (72)

Dodaj komentarz
k.

~k. -

Widać jacy ludzie nami rządzą - GŁUPI !!

Vire

~Vire -

Brawo szacuneczek pani minister!!!!

Nicram

~Nicram -

Nie jestem z bajki pani Szumilas ani z jej opcji, ale trochę przesadzacie...

m

~m -

Co za bzdury! Tak się kształtuje opinię publiczną. :(

mlody

~mlody -

do zdobycia były w tym przypadku 2 ptk. wiec mozna bylo odpowiedziec w 100% , 50% lub 0%. Pokazuje to jednak ze nie ważne jest co się umie lecz jak sie trafi w KLUCZ odpowiedzi wedł. ktorego maja sprawdzać nauczyciele.

Mr mgr

~Mr mgr -

Cały rząd POwinien odPOwiadać na testy szóstoklasistów. Ciekawe jakim wynikiem może POchwalić się Tusk, Mucha, Nowak. POwiem tylko tyle: POrażka i żenada.

cleener

~cleener -

Z całym szacunkiem....Kiedyś to były egzaminy wstępne do liceum - PISEMNE - sprawdzały co rzeczywiście wie uczeń. Podobnie było z maturami - trzeba było się wykazać umiejętnością wypowiedzi na zadany temat większą ilością zdań a do tego należało znać szereg dzieł literackich. Teraz tekst źródłowy leży obok karty odpowiedzi - O ZGROZO - można nie przeczytać nawet okładki i pójść na maturę...ups przepraszam...nie na maturę...matura to była kiedyś...teraz to jest "krzyżykowy quiz dla debili"

xXx

~xXx -

Klucz- myślec według schematu

error

~error -

No i co? Nie mam racji twierdząc, że polscy politycy, to zbieranina półanalfabetów?

belfer

~belfer -

Klucz został opracowany w gabinecie Ministerialnym, pytania pasujące do klucza opracowują nauczyciele. Więc debilizm zadań nie wynika z debilizmu nauczycieli, a ram programowych i kryteriów jakie stawia MEN