Rząd na razie nie zablokuje decyzji zarządu Daewoo-FSO. Rada Ministrów ma niewiele ponad 9 procent udziałów w spółce, ale jest posiadaczem "złotej akcji", pozwalającej blokować decyzje akcjonariuszy.

"W Polsce rząd nie będzie podejmował szczególnych działań" - mówi wiceminister gospodarki Edward Nowak.

Na początku listopada delegacja polskiego rządu uda się natomiast do Korei, by rozmawiać na temat sytuacji polskich fabryk Daewoo. Zdaniem wiceministra Nowaka ich losy są uzależnione od wyniku rozmów o sprzedaży Daewoo Motors, prowadzonych przez Koreańczyków z koncernem Genaral Motors. Te negocjacje, według szacunków wiceministra, mogłyby skończyć się w lutym przyszłego roku.

Problemy bankrutującego Daewoo zaostrzyły się w październiku, gdy negocjacje z kolejnym kandydatem do przejęcia jego aktywów, konsorcjum General Motors i Fiat Spa, utknęły w martwym punkcie. Przynoszący miesięczne straty 88 milionów dolarów koncern uważa, że na działalność operacyjną potrzebuje dalszych 400 milionów dolarów pożyczek. Tymczasem Korea Development Bank, główny wierzyciel Daewoo Motor uważa, że pożyczki są możliwe, ale pod warunkiem redukcji zatrudnienia, na co jednak nie chcą się zgodzić związki zawodowe reprezentujące w Korei 13 tysięcy pracowników koncernu.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele koncernu w Seulu poinformowali, że Daewoo-FSO planuje zwolnić w fabryce na Żeraniu 2600 z blisko 5600 zatrudnionych, jednak władze polskiej spółki temu zaprzeczyły. Tymczasem związkowcy wystąpili do Skarbu Państwa o zwiększenie jego udziałów w Daewoo-FSO o 15-20 procent, co zwiększyłoby wpływ rządu na decyzje w sprawach pracowniczych.

Daewoo-FSO, które do niedawna wraz z Fiatem było liderem na rynku nowo sprzedawanych samochodów w Polsce podało, że w związku z załamaniem się kilkuletniego boomu na nowe samochody, ograniczyło we wrześniu moce produkcyjne o około 30 procent. Według monitorującej rynek sprzedaży samochodów firmy Samar, w Polsce Daewoo sprzedało od stycznia do końca września tego roku 89 tysięcy 594 sztuk samochodów, czyli o 32 procent mniej niż w tym samym okresie 1999 roku. Z danych Samara wynika, że udział Daewoo w polskim rynku na koniec września wynosił 23,03 procent. Był on o ponad 4 punkty procentowe niższy niż we wrześniu 1999.

15:20