Gulfstream G550 - wszystko wskazuje na to, że właśnie tymi 16-miejscowymi samolotami, produkowanymi przez amerykańską Gulfstream Aerospace Corporation, latać będą polskie VIP-y. Po tym, jak minister obrony Antoni Macierewicz poinformował o poranku w TVP 1, że samolot dla najważniejszych ludzi w państwie został wybrany, wiceszef MON Bartosz Kownacki ujawnił, o jaką konkretnie maszynę chodzi.

MON prowadził dwa przetargi na samoloty dla VIP-ów: małe i średniej wielkości.

W warunkach przetargu na maszyny do przewozu kilkunastu pasażerów zastrzeżono, że zasięg lotu nie może być mniejszy niż 5000 kilometrów, a także, że maszyna z ośmioma osobami na pokładzie musi być w stanie przelecieć bez międzylądowania z Warszawy do Nowego Jorku.

W tym postępowaniu wpłynęły oferty od francuskiej Dassault Aviation, która proponowała 16-miejscowe samoloty Falcon 7X, i od amerykańskiej Gulfstream Aerospace Corporation (która jest spółką całkowicie zależną General Dynamics Corporation), która zaproponowała również 16-miejscowe G550.

Jeżeli chodzi o małe samoloty, to postępowanie jest na końcowym etapie. Zgłosiło się dwóch oferentów, przy czym jeden z tych oferentów nie spełniał wymogów formalnych - to był francuski oferent. Drugi wszystkie wymogi formalne spełnia - to jest samolot Gulfstream G550, produkowany przez General Dynamics - poinformował w rozmowie z dziennikarzami wiceszef MON Bartosz Kownacki.

Cena Amerykanów wyższa, niż planował MON

Jak donosi reporter RMF FM Krzysztof Zasada, jeśli umowa zostanie sfinalizowana, to - jak przewiduje dostawca - maszyny trafią do Polski w połowie sierpnia przyszłego roku.

MON planował, że będzie mógł wydać na te maszyny 430 milionów złotych brutto - cena w amerykańskiej ofercie jest natomiast wyższa: podano kwotę ponad 440 milionów złotych i to netto. Wygląda więc na to, że w tej sprawie prowadzone będą jeszcze rozmowy.

Drugi przetarg rozpisany przez MON dotyczy maszyn średniej wielkości. Wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w tym postępowaniu. Dokumenty złożyły: wspólnie Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec, amerykański Boeing, polska spółka Megmar Logistics & Consulting oraz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.


(edbie)