Prace na budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna są już ukończone niemal w 96 proc. Według zapowiedzi, ma to być największy i najnowocześniejszy tego typu dworzec w Europie.

Na poziomie zero można zobaczyć tzw. świetlik C, czyli miejsce od którego będzie wjazd na dworzec od strony Łodzi Widzewa. W tym samym miejscu jest ulica, która będzie zapewniała dojazd do dworca pasażerów komunikacji miejskiej, autobusów i tramwajów. Te przeszklone wiaty to są wejścia do podziemnego parkingu, który będzie 3-poziomowy na 960 miejsc parkingowych - objaśnia dyrektor kontraktu z ramienia inwestora, czyli PKP PLK - Zdzisław Stoszek. Natomiast po lewej stronie widać charakterystyczne fale nowego dworca Łódź Fabryczna i coś co łodzianie znają bardzo dobrze, czyli zarysy ścian dawnego dworca. Co prawda jest to tylko zewnętrzny wygląd, nawiązujący do kształtów starego dworca, ale będziemy chcieli w środku otworzyć dokładny wizerunek tego dworca; tak więc te ściany, które kiedyś były na zewnątrz będą w środku dworca - dodaje dyrektor Stoszek.

Należy pamiętać, że do dworca prowadzi blisko dwukilometrowy tunel, wewnątrz którego znajdują się urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ich praca kontrolowana jest z pobliskiego Lokalnego Centrum Sterowania, znajdującego się przy stacji Łódź Widzew. Z tamtego miejsca dyżurny ruchu prowadzi ruch i decyduje, którym torem, na który peron wjedzie tutaj w przyszłości pociąg. Takie systemy wymagają bardzo dużej ilości różnego rodzaju peryferyjnych urządzeń - tłumaczy dyrektor ds. komunikacji Trakcja PRKiL - Robert Kuczyński. To są setki kamer, tysiące czujników, które są ze sobą powiązane setkami kilometrów przewodów. Wartość prac związanych tylko z tymi systemami sterowania i systemami bezpieczeństwa, to jest ponad 35 mln zł netto - wylicza. 

A w hali obsługi pasażerów trwają ostatnie prace posadzkarskie i roboty związane z wykańczaniem wnętrz. W pomieszczeniach technicznych pomontowano już specjalistyczne urządzenia. Widać robotników, którzy montują płyty, panele ozdabiające dworzec - opowiada rzecznik wykonawcy - Katarzyna Rumowska. Są to płyty z blachy ozdobnej, na której widać perforowane trójkąciki, nawiązujące do trójkątów z dachu - dodaje.  Dominującą kolorystyką wnętrza dworca Łódź Fabryczna będzie szarość oraz grafit.


(MN)