Klub PiS złożył wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, aby zbadała okoliczności zakupu pociągów Pendolino. "Są wszelkie podejrzenia, że mamy do czynienia z kolejnym korupcjogennym postępowaniem państwowej spółki i brakiem nadzoru ze strony rządu. Rola ministerstw, rządu w tej sprawie powinna być wyjaśniona przez NIK" – przekonywał europoseł Janusz Wojciechowski. „Zaakceptowano wyłącznie jedną, ważną ofertę. To dość niezwykła sytuacja, jeśli chodzi o stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych" – dodał Jerzy Polaczek.

W dokumencie przedstawionym na konferencji w Sejmie posłowie pytają m.in. o to, kto i dlaczego zaakceptował techniczną specyfikację, kto był doradcą w procesie zakupu pociągów i za jaką kwotę, kto dokonywał analizy ekonomicznej oraz zasadności zakupu Pendolino. Zastanawiają się też, dlaczego kupiono nowoczesne składy, jeśli nie ma odpowiednich torów, które pozwalałaby na jego odpowiednie wykorzystanie.

Odpowiadając na wątpliwości parlamentarzystów zarząd PKP Intercity podkreślił, że przetarg na dostawę 20 składów Pendolino, który prowadzony był w okresie sierpień 2008 - kwiecień 2011, był realizowany "z zachowaniem wszystkich ujętym prawem polskim i europejskim zasad oraz norm". Wyjaśnił, że postępowanie było kontrolowane przez Urząd Zamówień Publicznych, który nie stwierdził żadnych naruszeń.

PKP wyjaśnia, że ostatecznie do udziału w przetargu zaproszono cztery konsorcja, z którymi komisja przetargowa przeprowadziła po trzy spotkania dialogowe. W oparciu o te spotkania została opracowana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. "Ostatecznie ofertę na produkcję i utrzymanie nowych pociągów dla PKP Intercity złożyło jedynie konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A." - dodano.

Rzecznik Najwyższej Izby Kontroli Paweł Biedziak poinformował, że od dwóch miesięcy trwa zaplanowana kontrola wszystkich spółek należących do grupy PKP. Dodał, że kontrolerzy będą sprawdzać "wszystkie poczynania" spółek, co oznacza, że będzie również sprawdzona kwestia zakupu pociągów Pendolino. Według przewidywań, raport pokontrolny powinien być gotowy wiosną 2014 roku.

PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

(mn)