Co drugie dziecko w wieku wczesnoszkolnym nosi za ciężki plecak - wynika z badania Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Problem ten w szczególności dotyczy pierwszoklasistów - aż 65 proc. z nich nosi tornistry, które ważą ponad 10 proc. masy ciała dziecka.

GIS zaleca, by plecaki uczniów miały ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców. /Patrick Pleul , PAP/DPA /PAP

Zgodnie z zaleceniami GIS waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała dziecka. Z badania przeprowadzonego przez Inspektorat w ponad 700 szkołach wynika jednak, że waga plecaków uczniów często znacznie przekracza zalecaną normę, a przeciętny tornister waży ok. 4 kg.

Jedynie w 40 proc. szkół skontrolowanych przez GIS były szafki, w których uczniowie mogli pozostawiać podręczniki i przybory szkolne.

Główny Inspektor Sanitarny - Marek Posobkiewicz - podkreślał, że ważny jest nie tylko właściwy dobór plecaka, ale również prawidłowe jego pakowanie. Rodzice powinni zadbać, by dziecko nie nosiło do szkoły niepotrzebnych rzeczy i systematycznie kontrolować zawartość tornistra.

Problem nadmiernego obciążenia tornistrów widoczny jest w klasach I-III szkół podstawowych. 58 proc. uczniów z tych klas nosi plecaki przekraczające 10 proc. masy ich ciała, a 17 proc. z nich nosi plecaki przekraczające 15 proc. masy ciała dziecka. Rekordzista, uczeń II klasy, dźwigał 11-kilogramowy plecak, co stanowiło aż 50 proc. masy jego ciała.

Najbardziej obciążone są jednak tornistry pierwszoklasistów. Z badania wynika, że 65 proc. tych dzieci nosi plecaki przekraczające 10 proc. masy ich ciała, a tornister co piątego pierwszoklasisty waży ponad 15 proc. masy ciała dziecka.

Mniej przeciążone są plecaki gimnazjalistów - plecak przekraczający 10 proc. masy ciała nosi co piąty nastolatek.

Fizjoterapeutka Kamila Kuźniar-Kosowska zwracała uwagę, że noszenie zbyt ciężkiego tornistra może doprowadzić m.in. do dolegliwości w obrębie lędźwiowego odcinka kręgosłupa, problemów z kolanami oraz zniekształceń w budowie stóp.

GIS zaleca, by plecaki uczniów miały ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców. Zapakowane rzeczy powinny być rozłożone symetrycznie, a cięższe należy umieścić na dnie. Zaleca się, by tornister miał równe, szerokie szelki, których długość umożliwi uczniowi jego swobodne wkładanie i zdejmowanie, jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie plecaka do pleców. Doradza się również dodatkowe szelki spinane z przodu na klatce piersiowej. Tornister należy nosić na obu ramionach.

APA