Ponad 5 mld zł spółka PLK zamierza przeznaczyć na inwestycje zagraniczne do końca 2023 roku. PKP podłączą się do Niemiec, a w następnej kolejności planują usprawnić połączenia na Ukrainę, Litwę i do Czech - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Jutro "kolejarze otworzą nowy most między Polską a Niemcami. Przeprawa nad Nysą Łużycką usprawni połączenie do Lipska i Berlina (...) co wpisuje się we wcześniejszą dużą modernizację magistrali E30 z Opola przez Wrocław, Węgliniec do granicy z Niemcami i jest realizowane przez PKP w koordynacji z Deutsche Bahn" - czytamy w artykule.

Jeśli chodzi o ścianę wschodnią, PKP PLK ogłosiły też przetarg na projekt i modernizację stacji Medyka. Prace mają ruszyć w przyszłym roku, a do 2023 r. PLK planują wydać na poprawę infrastruktury w Medyce ponad 100 mln zł. Po ich zakończeniu w grudniu 2019 r. pociągi towarowe pojadą tam dwukrotnie szybciej, z prędkością 40 km/h. Obecnie wynosi ona 20 km/h - powiedział dziennikowi rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Prace ruszą też przy granicy z Litwą, gdzie trwa modernizacja E75 z Białegostoku przez Suwałki do granicy w ramach budowy szlaku Rail Baltica i przy granicy z Białorusią, gdzie ruszą prace na linii kolejowej E20 z Siedlec do Terespola (koszt całkowity 550 mln zł).

Inwestycje obejmą również szlaki prowadzące do Czech i na Słowację. Co ciekawe, mimo napiętej sytuacji w relacjach z Rosją polska kolej zaplanowała też wydatki na linie do obwodu kaliningradzkiego.

PLK deklarują wydanie do 2021 r. 16 mln zł na linię Skandawa i Żeleznodorożnyj oraz 30 mln na modernizację linii Braniewo-Mamonowo - zdradza szczegóły "DGP". 

(mal)