Dworzec PKP Gdynia Główna został zamknięty dla podróżnych. Stacja przejdzie gruntowny remont, który ma się zakończyć w 2012 roku.

Paulina Jankowska z PKP SA poinformowała, że kasy gdyńskiego dworca znajdują się teraz na stacji SKM. Podczas remontu, pasażerowie i mieszkańcy mogą korzystać z dworca i peronu SKM oraz z tunelu łączącego perony z ul. Morską. Od strony Placu Konstytucji osoby korzystające z komunikacji miejskiej będą musiały kierować się, idąc wzdłuż ulicy Dworcowej do stacji SKM, gdzie będą mogły nabyć bilety, następnie peronem SKM i tunelem łączącym dworzec z ul. Morską będą mogły dostać się na perony dalekobieżne. Dla osób chcących przejść między ul. Morską a ul. Dworcową zalecane jest przejście chodnikiem pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Podjazd z ominięciem tunelu dworcowego i peronu SKM - poinformowała Jankowska.

Zabytkowy gmach dworca kolejowego ma być odbudowany łącznie z otwartą kolumnadą, łączącą dworzec dalekobieżny z dworcem podmiejskim SKM. Architektura dworca ma być odtworzona zgodnie z wytycznymi konserwatora oraz dostosowana do wymagań współczesnych standardów obsługi podróżnych. Ma być też odtworzony zabytkowy architektoniczny wystrój dworca. Zostaną wymienione drzwi, okna i zużyte elementy dachu. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku pojawi się m.in. w monitoring i nowy system informacji wizualnej.

PKP SA prowadzą w tej chwili prace remontowe na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Modernizacje mające na celu zmianę funkcji, wyglądu i dostępności dworców dla pasażerów mają się zakończyć do 2012 r. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat - podkreśliła Jankowska.

Pieniądze na remonty pochodzą z funduszy Unii Europejskiej i budżetu państwa oraz ze środków własnych PKP SA. Koszt prac szacowany jest na ponad 980 mln złotych. Oprócz tego PKP SA współpracują z firmami developerskimi przy przebudowie dworców w: Katowicach, Poznaniu i w Sopocie. Wartość tych inwestycji wynosi ponad 1,5 mld zł. Zmodernizowane dworce mają być nie tylko nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, ale także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu. Mają się tam znajdować dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.