Do 2020 roku przy głównych polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek do samochodów elektrycznych. Wśród nich znajdą się też punkty ultraszybkiego ładowania - poinformował prezes Greenway Infrastructure Poland Rafał Czyżewski.

Do 2020 roku przy głównych polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek do samochodów elektrycznych. Wśród nich znajdą się też punkty ultraszybkiego ładowania - poinformował prezes Greenway Infrastructure Poland Rafał Czyżewski.
Samochody elektryczne ładują się przy terminalu na Placu Bankowym w Warszawie / Rafał Guz /PAP

Czyżewski powiedział, że firma otrzymała unijne dofinansowanie na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych. Spółka ma zakontraktowaną z UE budowę największej sieci ładowarek wzdłuż tras w Polsce - wyjaśnił. Podkreślił, że celem projektu jest zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Dzięki realizacji projektu dofinansowanego z UE w ramach instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility) do maja 2020 roku Greenway ma zbudować w Polsce 10 ładowarek ultraszybkich (do 350 kW) oraz 135 szybkich (50 kW), z których 75 ma powstać do końca 2018 roku. W punktach przesiadkowych ma powstać 50 wolnych ładowarek (7- 22kW) oraz 10 magazynów energii (BACHS - Battery Assisted Charging Systems), przy wybranych stacjach ładowania w Polsce.

Prezes spółki jest przekonany, że "instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną" i może przyczynić się do upowszechnienia samochodów elektrycznych w kraju.

Plan Rozwoju Elektromobilności

W marcu rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Zakłada on, że w 2025 r. po polskich drogach będzie jeździło 1 mln aut elektrycznych, co - wedle wyliczeń Ministerstwa Energii - stworzy popyt na 4,3 TWh energii elektrycznej rocznie.

Według badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, brak infrastruktury ładowania to druga w kolejności bariera zakupu auta elektrycznego. Pierwszą jest cena pojazdu.

Od września spółka Greenway Infrastructure Poland planuje w ramach realizowanego już projektu rozpoczęcie udostępniania kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania w Polsce. W pierwszej kolejności mają być uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz trzy w Warszawie. Udostępniona w grudniu pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie odnotowuje ponad 300 ładowań miesięcznie.

APA