Dziś ponownie między godziną 8:00 a 12:00 będą prowadzone oględziny na autostradzie A4, po incydencie z prezydencką limuzyną. Podobne czynności były prowadzone już w sobotę. „Natomiast oględziny samochodu trwają cały czas. Samochód jest badany z udziałem różnych biegłych” – podała wieczorem rzecznik Prokuratury Okręgowej w Opolu Lidia Sieradzka. Ppłk Dariusz Bielas dyrektor sztabu BOR mówił w sobotę w TVP Info, że każdy samochód BOR przed wyjazdem w danym dniu poddawany jest "szybkiemu przeglądowi technicznemu, diagnostyce, a szczególnie samochody jeżdżące w grupach ochronnych".

Prezydent Andrzej Duda wsiada do samochodu w Istebnej /Grzegorz Momot /PAP

Do zdarzenia doszło czasie piątkowego przejazdu prezydenckiej kolumny autostradą A4 na terenie woj. opolskiego - w jednym z pojazdów uszkodzeniu uległa opona. Prezydentowi, ani żadnej z towarzyszących mu osób nic się nie stało. Przyczyny zdarzenia bada Biuro Ochrony Rządu.

Ppłk Dariusz Bielas dyrektor sztabu BOR mówił w sobotę w TVP Info, że każdy samochód BOR przed wyjazdem w danym dniu poddawany jest "szybkiemu przeglądowi technicznemu, diagnostyce, a szczególnie samochody jeżdżące w grupach ochronnych".

Jest diagnosta, jest technik, który sprawdza począwszy od tego, jak ten samochód wygląda zewnątrz, wewnątrz, poprzez jego stan techniczny (...), samochód nie wyjedzie bez takiej kontroli, to jest odpowiednio dokumentowane - powiedział Bielas. Zaznaczył, że jest to stacja prowadzona przez BOR.

Jak podkreślił, nie jest możliwe, by w prezydenckim samochodzie była stara bądź nieoryginalna opona.

To jest niemożliwe, to są specyficzne opony, nawet koła, nie ma możliwości, aby to były jakieś podróby, nieoryginalne. Są kupowane w przetargu - dodał.

Na pytanie, czy kilka dni temu BOR ogłosił przetarg na dostawę ogumienia dla samochodów, gdyż uznano, że opony są nadmiernie zużyte, ppłk Bielas powiedział, że "BOR przez ostatnie lata w ogóle był trochę pod względem budżetowym mało zadbany".

Jak dodał, ostatnie większe zakupy chociażby samochodów miały miejsce w 2010 bądź 2011 roku.

Flota się eksploatuje, nowe kierownictwo (...) uruchomiło ten proces, by uzupełniać flotę, w normalnych firmach prywatnych samochody jeżdżą średnio cztery lata, 150 tys. km i są wymieniane. U nas niestety flota jest starsza, pora zadbać, by została trochę odświeżona, co nie znaczy, że jest niesprawna - podkreślił.

Dyrektor sztabu BOR pytany o hipotetyczne przyczyny zdarzenia z udziałem prezydenckiej limuzyny, odpowiedział: "jest wiele, począwszy od złośliwości rzeczy martwych, kończąc na jakiś dalej idących wnioskach, zobaczymy jakie będą efekty postępowań, kontroli".

Samochód może najechać na jakiś element ostry i taka opona może wybuchnąć, przy czym konstrukcja tych kół jest taka, że da się nimi jechać przez jakiś czas, między oponą a felgą jest taki dodatkowy pierścień z twardej gumy, który powoduje, że nawet jeśli zejdzie powietrze z tego koła, da się nim jechać - wyjaśniał Bielas.

Prezydent pytany w sobotę podczas wizyty w Istebnej o szczegóły piątkowego incydentu mówił, że podobnie jak inni jadący autem słyszał wystrzał, huk.

MSWiA poinformowało w sobotę, że szef resortu Mariusz Błaszczak "oczekuje wyjaśnień w sprawie wydarzenia, do którego doszło w trakcie przejazdu prezydenckiej kolumny autostradą A4". "Szef MSWiA czeka na wyniki prac specjalnej komisji powołanej w Biurze Ochrony Rządu. W jej skład wchodzą eksperci, którzy będą wyjaśniać przyczyny wydarzenia" - wskazał resort.

Natomiast MON poinformowało w sobotę, że "szef SKW Piotr Bączek zlecił podjęcie czynności kontrolnych sprawdzających flotę samochodową, z której korzysta kierownictwo MON i dowództwo Sił Zbrojnych RP w związku ze zdarzeniem samochodowym Prezydenta RP - Zwierzchnika Sił Zbrojnych". 


(j.)