Czy dzisiaj, w coraz bardziej skomercjalizowanym świecie, ktoś jeszcze interesuje się historią? W świątecznych „Faktach” RMF zastanawiamy się nad sytuacją "polskiej książki historycznej".

Po 1989 roku na polskim rynku księgarskim pojawiło się mnóstwo książek o historii najnowszej. To normalne, ponieważ lata komunistycznego zakłamania pozostawiły potężną wyrwę w świadomości historycznej. Dzisiaj wiele się zmienia - na rynku księgarskim zauważyć można ciekawe pozycje poświęcone niemal każdej epoce historycznej. Prace polskich i zagranicznych historyków zalegają na półkach.

W największych mediach prasowych i elektronicznych bardzo często pojawiają się obszerne informacje i recenzje najnowszych pozycji literatury pięknej, a bardzo rzadko można znaleźć zapowiedzi ciekawych książek z dziedziny historii. Jak z tą sytuacją radzi sobie prestiżowe Wydawnictwo Literackie, które w ostatnich latach wydawało szereg interesujących książek historycznych? Posłuchaj redaktor naczelnej WL Małgorzaty Nycz:

Autorem dwóch głośnych ostatnio książek: „Historii Polski w okresie rozbiorów” i „Dziejów Krakowa w latach II wojny światowej” jest historyk profesor Andrzej Chwalba. Jego zdaniem, przy utrzymującym się zainteresowaniu książką historyczną, współcześni czytelnicy zmieniają sposób patrzenia na historię.

Historycy nie powinni narzekać, bo zainteresowanie książką historyczną nie jest małe. Sądzę, że czytelnicy oczekują książki zgodnej z ich zainteresowaniami czy doświadczeniami. Np. młodzi ludzie, jeśli idzie o „Historię Polski w okresie rozbiorów”, powiadają, że jest to taka historia im bardzo bliska. Pytania, które tam były stawiane – odnośnie mody, sposobu zachowania, myślenia, kuchni czy stroju – to pytania realne, które młodych ludzi bardzo interesują - uważa prof. Chwalba.

Dla słuchaczy RMF zainteresowanych historią mamy prezenty świąteczne. Zadzwońcie pod numer 012 200 00 00 - czekają na Was książki Wydawnictwa Literackiego.

16:25