Na około 300 mln dolarów szacowana jest wartość przetargu na budowę drugiego terminalu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Warszawa Okęcie. Przetarg ma być rozstrzygnięty w tym roku, tymczasem już zajęła się nim stołeczna prokuratura.

Ponieważ zaistniało podejrzenie, że przy organizacji przetargu doszło do przestępstwa szeroko rozumianej korupcji, budowa terminalu stała się przedmiotem śledztwa Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Zawiadomienie o rzekomych nadużyciach przy organizowaniu przetargu złożył na ręce ministra sprawiedliwości Lecha Kaczyńskiego minister transportu Jerzy Widzyk. Prokuratura posiada zarejestrowaną rozmowę dwóch osób, które uważają, że Jerzy Widzyk stoi na przeszkodzie pewnej transakcji i dlatego należy go skompromitować. Jak powiedziała sieci RMF FM Julita Sobczyk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Warszawie, prokuratura sprawdza, czy przy przygotowaniu przetargu doszło do nieprawidłowości. "W tej chwili nasze postępowanie ogranicza się do badania czy przygotowanie przetargu na budowę terminalu odbyło się zgodnie z procedurą, czy mamy do czynienia z korupcją, czy też nie było żadnego przestępstwa w tej sprawie" – powiedziała Sobczyk:

Jak podkreśla rzecznik, zawiadomienie w sprawie podejrzenia o nieprawidłowości przy organizowaniu przetargu na drugi terminal na Okęciu zostało złożone na ręce ministra sprawiedliwości Lecha Kaczyńskiego przez ministra transportu Jerzego Widzyka. Rzecznik warszawskiej prokuratury poinformował, że do miesiąca wiadomo będzie, czy w organizowaniu przetargu popełniono przestępstwo.

Do przetargu na budowę terminalu zgłosiło się 14 firm. Ma on zostać rozstrzygnięty już niedługo. Budowa potrwa trzy lata. Nowy terminal powinien zostać oddany do użytku na początku 2005 roku. Jego przepustowość wyniesie 6,5 mln pasażerów rocznie. Resort transportu przewiduje, że przepustowość lotniska na Okęciu (12-14 mln pasażerów rocznie), limitowana przepustowością dróg startowych, wyczerpana zostanie około 2020 roku. W 2015 roku Okęcie obsłuży od 9 mln 360 tysięcy pasażerów rocznie - w wariancie minimalnym, do 10 mln 450 tysięcy - w wariancie maksymalnym. Obecnie istniejący terminal, który może obsłużyć rocznie 4 mln pasażerów, ma być powiększony m.in. o specjalny sektor dla VIP-ów. Pieniądze na rozbudowę lotniska będą prawdopodobnie pochodziły ze środków własnych przedsiębiorstwa PPL i kredytów. Dokładny sposób finansowania nie został jeszcze ustalony.

08:30