Prezydent podpisał wczoraj nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości, która ogranicza możliwości reklamy piwa. Do tej pory reklama wszystkich alkoholi była zabroniona, ale przepisy powszechnie były obchodzone, na przykład poprzez reklamę piwa bezalkoholowego. Zmiany dopuszczają reklamę piwa, ale pod bardzo wieloma warunkami.

Piwo będzie można reklamować w telewizji, radiu, kinie i teatrze jedynie w nocy - od 23.00 do 6.00 rano. Reklama piwa nie będzie jednak mogła kojarzyć się m.in. z atrakcyjnością seksualną, relaksem i wypoczynkiem. Nie będzie można reklamować piwa na kasetach wideo i w prasie młodzieżowej. Nowelizacja zmienia definicję napoju bezalkoholowego. Będzie to napój, który zawiera mniej niż 0,5 procent alkoholu. Obecnie produkowane w Polsce piwo uznawane do tej pory za bezalkoholowe, ma około 1,5 proc. alkoholu. Nowelizacja wprowadza też zakaz picia alkoholu na ulicach, placach i w parkach, z wyjątkiem znajdujących się tam punktów sprzedaży alkoholu.

Producenci piwa i wina będą mogli informować o tym że sponsorują koncerty, mecze, drużyny i kluby sportowe - ale nie bez ograniczeń. Informowanie o tym, że sponsorem jest producent lub dystrybutor napoju zawierającego poniżej 18 procent alkoholu będzie dozwolone, ale tylko w formie napisu. Można będzie podawać wyłącznie nazwę i znak towarowy takiego sponsora. Sejm obwarował jednak możliwość informowania o sponsorowaniu wieloma ograniczeniami. Znak towarowy i nazwę sponsora - producenta słabego alkoholu, można będzie umieszczać tylko na zaproszeniu, bilecie, plakacie i tablicy informacyjnej związanej ze sponsorowaną imprezą. Informację taką będzie też można podać w telewizji, nie inaczej jednak niż tylko podając po prostu nazwę producenta lub dystrybutora. Zdaniem części posłów i ekspertów, przepisy dotyczące sponsorowania i inne regulacje są tak wieloznaczne, że ich praktyczne stosowanie będzie zależało w dużej części od wyroków sądów.

foto RMF FM

10:00