Ponad 6 milionów złotych wydano na zakup nowych aut dla polskiej policji. Już wkrótce w całej Polsce pojawią się samochody rumuńskiej marki ARO, których jakość budzi jednak ogromne wątpliwości.

Rumuńskie cuda raczej trudno znaleźć w jakichkolwiek rankingach motoryzacyjnych. To najtańszy, ale i najgorszy samochód na rynku – ocenia Wojciech Drzewiecki z firmy Samar, która analizuje rynek motoryzacyjny. Kontrowersyjne opinie na ich temat pojawiają się już od dłuższego czasu.

A tak o nowym nabytku polskiej policji wypowiadają się sami funkcjonariusze na policyjnym portalu:

Auto spod igły, ale od początku nie działał w nim obrotomierz. Kiedy chciałem ustawić wewnętrzne lusterko, zostało mi w ręku. Po dwóch dniach użytkowania drzwi od strony pasażera zablokowały się, a z tyłu z drzwi powypadały wszystkie uszczelki. Skrzynia biegów: wsteczny jest do przodu, jedynka w dół, dwójka do góry.

Nie działa regulacja świateł mijania. Po przejechaniu każdych 100 kilometrów wewnątrz pojazdu wypada garść śrubek, nie wiadomo skąd i od czego.

Kierownictwo policji nie chce jednak komentować słuszności swojego wyboru i zasłania się procedurą przetargową.

W przetargu na dostawę samochodów terenowych wystartowały tylko dwie firmy, a ponieważ głównym kryterium była cena, wybrano rumuńskie ARO. Koszt jednego pojazdu wynosi 63 tys. złotych. Dostawcą aut jest firma, która m.in. administruje bazarem na Stadionie X-lecia w Warszawie.

Liczne sygnały o wątpliwej jakości rumuńskich samochodów skłoniły komendanta głównego policji do zbadania sprawy. Jest to sprawdzane, na ile samochody mają usterki. Takie polecenie wydał komendant główny swojemu zastępcy, aby sprawdził u wszystkich komendantów wojewódzkich, w jaki sposób eksploatowany jest ten samochód - mówi Alicja Hytrek, rzeczniczka komendanta.

Według niej, samochody ARO nie są wykorzystywane do pościgów oraz działań operacyjnych. Są jednak przydatne w trudnych warunkach terenowych. Ciekawe na jak długo, bo trwałość tych samochodów stoi pod dużym znakiem zapytania. Jest sprawdzane (...) w jaki samochód dostawca wywiązuje się z umowy napraw gwarancyjnych - dodaje rzeczniczka. Tylko, że za dwa lata, kiedy minie gwarancja, samochody ARO mogą nadawać się jedynie na złom.

Posłuchaj relacji Przemysława Marca:

Jest takie stare powiedzenie, które mówi, że biednego nie stać na tanie i kiepskiej jakości rzeczy.