Trzy concorde'y brytyjskich linii lotniczych bezpiecznie zakończyły swoją 27-letnią misję. Zanim się to stało spektakularnie jeden po drugim siadały na pasie lotniska Heathrow. W tym niecodziennym pożegnaniu na płycie londyńskiego lotniska uczestniczyło ponad 200 tys. osób.

To była smutna chwila dla kontrolerów lotu. To jedyny samolot, który sprawiał, że ja i moi koledzy zawsze zatrzymywaliśmy się by go podziwiać. Emerytura concorde'a to dla nas jakby strata starego przyjaciela - mówili.

Jeden z samolotów przyleciał z Nowego Jorku. Na ostatni lot zaproszono specjalnych gości i stałych klientów. Wśród pasażerów był pewien brytyjski biznesmen, który zarezerwował bilet ponad rok temu, jeszcze zanim oficjalnie ogłoszono emeryturę ponaddźwiękowców.

Wczoraj ostatnia maszyna z Londynu wylądowała na nowojorskim lotnisku JFK. Pasażerowie nie ukrywali, że dla nich odejście tych maszyn na emeryturę to zła wiadomość. Oszczędzałem pieniądze, czas i zdrowie. Teraz muszę powrócić do pierwszej klasy.

Także innym było trudno pożegnać się z wizją krótkiego lotu z Europy do Stanów Zjednoczonych. 3 godziny 20 minut, by tu dolecieć. To było niesamowite. Trochę mi smutno, że to ostatni lot.

Większość osób, które miały do czynienia z concordem, zgodnie twierdzą - nieprędko podobny samolot ponownie wzbije się w powietrze. Łezka w oku kręci się nawet kontrolerom ruchu powietrznego na Heathrow: To jedyny samolot, który sprawiał, że ja i moi koledzy zawsze zatrzymywaliśmy się, by go podziwiać. Emerytura concorde'a to dla nas jakby strata starego przyjaciela. Większość z nas pracuje tu od 25 lat i oglądanie ostatniego lądowania ponaddźwiękowca, będzie dla nas smutnym przeżyciem.

Pierwszy concorde został zaprojektowany w latach 50. Komercyjne loty zaczęły się 27 lat temu. Air France i British Airways zdecydowały się wycofać Concordy po katastrofie francuskiej maszyny w lipcu 2000 roku. Zginęło w niej 113 osób.

Od tego czasu Brytyjczycy wydali prawie 20 mln funtów na zabezpieczenia zbiorników z paliwem we własnej flocie ponaddźwiękowców. Concorde'y jednak regularnie borykały się z innymi kłopotami technicznymi.

Decydującym czynnikiem, który wpłynął na decyzję British Airways był jednak wciąż malejący popyt na loty transkontynentalne. Na tę statystykę żadne linie lotnicze nie mają najmniejszego wpływu.

Swego czasu był to najnowocześniejszy samolot na świecie, a także jeden z najszybszych: ustanowił kilka rekordów dla samolotów pasażerskich: prędkości (2380 km/h), najszybszego przelotu nad Atlantykiem (2 h 56 min 35 s) czterech transatlantyckich przelotów jednej maszyny w ciągu jednego dnia i najszybszego połączenia Londyn - Sydney (17 h 3 min).

20:35