Dwie osoby zginęły w katastrofie lotniczej, do której doszło wczoraj w nocy na lotnisku wojskowym w Powidzu w Wielkopolsce. Samolot szkoleniowy SU 22 rozbił się przy próbie lądowania. Zginęli obaj piloci - jeden w stopniu majora, drugi - podporucznika. Prawdopodobnie przyczyną katastrofy była zła pogoda.

Wiadomo, że dwaj piloci - major i podporucznik zginęli przy podejściu do lądowania. To była ich druga próba. Jednemu z pilotów udało się katapultować, samolot był jednak już za blisko ziemi by mógł bezpiecznie wylądować. Po tragedii, rozbity wrak stanął w płomieniach. Ogień ugasili strażacy z jednostki wojskowej w Powidzu. Przyczyny katastrofy ustala specjalna komisja wojskowa. Jak jednak udało się dowiedzieć naszej reporterce, prawdopodobnie przyczyną katastrofy była zła pogoda. W nocy pogoda nagle pogorszyła się i pojawiła się bardzo gęsta mgła. Oficjalnie nie udało się tego jednak potwierdzić bo Komisja Badania Wypadków Lotniczych wciąż pracuje na miejscu katastrofy i nikogo nie tam wpuszcza. Tymczasem loty na samolotach SU 22 zostały zawieszone - powiedział sieci RMF FM major Jerzy Smoliński, rzecznik MON. Wiadomo już, że major był zastępcą dowódcy eskadry i był bardzo doświadczonym pilotem. Młodszy – podporucznik dopiero zaczynał swoją karierę w wojsku. Miał 23 lata i niedawno skończył szkołę oficerską.

Warto tu zresztą podkreślić, że Powidz to szczególne lotnisko. W tamtejszej bazie wojskowej był wczorajod wóz satelitarny sieci RMF FM i Katarzyna Maćkowska. Co jest takiego szczególnego w tym lotnisku, o tym w relacji naszej reporterki:

Naszemu reporterowi Piotrowi Lichocie udało się dotrzeć do jednostki lotniczej w Świdwinie na Pomorzu Zachodnim, gdzie piloci latają właśnie na SU 22. Nasz reporter rozmawiał z tamtejszymi pilotami, którzy bardzo chwalą te radzieckiej konstrukcji samoloty. Posłuchaj jego relacji:

Dodajmy, że wczorajszy wypadek to już druga katastrofa samolotu wojskowego w tym roku. Na początku marca w wypadku treningowego samolotu "Iskra" zginęli dwaj piloci-oblatywacze. Maszyna spadła w pobliżu lotniska w Bydgoszczy. Samolot odbywał tak zwany "oblot" po remoncie.

Su-22 to radzieckiej konstrukcji wielozadaniowy samolot myśliwsko-szturmowy o zmiennej geometrii skrzydeł. Polskie lotnictwo posiada 100 takich maszyn, wersji Su-22M4 oraz ich dwumiejscowej odmiany Su-22UM3K. Samolot jest uzbrojony w dwa działka NR-30 kal. 30mm z zapasem 80 naboi; dodatkowo dwie rakiety powietrze-powietrze R-60 do samoobrony; rakiety kierowane powietrze-ziemia Ch-25, laserowe Ch-29L, telewizyjne Ch-29T; bomby do 500kg, rakiety niekierowane, zasobniki z mieszaniną zapalającą, zasobniki działkowe. Większość polskich maszyn tego typu może być używanych bezpiecznie do 2010 roku. Samoloty Su-22 (najczęściej z bazy z Powidzia) uczesniczą w wielu międzynarodowych ćwiczeniach wojskowych (takich jak "Orli Szpon", czy "Cooperative Bear"). Su-22 jest obecnie (po wycofaniu ze służby Su-24 i MiG-23) jedynym samolotem w polskich siłach powietrznych o zmiennej geometrii skrzydeł).

00:20