Na początku grudnia w wielu sklepach pojawiły się informacje, że kupione prezenty, które się nie spodobają, będzie można zwracać. Są też sieci sklepów stosujące takie zasady przez cały rok. Ale wszystko zależy od decyzji właścicieli konkretnego sklepu.

Polskie prawo nie zobowiązuje sklepów do przyjmowania zwrotów zakupionych towarów. Wszystko zależy od ich dobrej woli. Dlatego niektóre przyjmują zwroty, inne - pozwalają jedynie wymienić towar na inny.

Dlatego zawsze dopytujmy przy kasie, czy istnieje możliwość zwrotu i na jakich zasadach oraz w jakim terminie można oddać nietrafiony zakup. Przy większych zakupach warto poprosić o pisemne potwierdzenie, że kupioną rzecz będziemy mogli oddać - radzi miejski rzecznik konsumentów w Olsztynie Jadwiga Urbańska.

Inaczej wygląda to w przypadku zakupów na odległość, czyli np. w sklepach internetowych. Tu zawsze możemy zwrócić towar bez podania przyczyn w ciągu 10 dni od jego otrzymania. Ale uwaga - niektórych zakupów nie możemy zwrócić, jeśli je rozpakowaliśmy.

Te zasady nie dotyczą zakupów na aukcjach internetowych - tu zwroty nie obowiązują. Nie obowiązują również w przypadku kupna od osoby prywatnej.

A czasem z prezentem trafić trudno. Pytałem mieszkańców Olsztyna, czego nie chcieliby dostać od Mikołaja.