Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po raz drugi prezentuje ranking wykonawców dróg ekspresowych i autostrad. Laboratoria non stop pobierają materiał z budowanych tras, badają go i oceniają. Liczba "złych" próbek w porównaniu do poprzedniego raportu spadła o 3 procent. W niechlubnej czołówce firm, którym zakwestionowano największą liczbę próbek, są m.in. firmy budujące autostradę A2 i trasę ekspresową S2 - południową obwodnicę Warszawy.

Poprzednia edycja raportu wzbudziła szereg protestów wykonawców. Najczęściej kwestionowali oni sposób wykonywania badań i kompetencje inspektorów GDDKiA. Jak będzie tym razem? Faktem jest, że liczba próbek niespełniających wymagań spadła o 3 procent. Wciąż jednak są takie przypadki, w których ponad jedna czwarta wszystkich przebadanych próbek nie spełnia wymagań GDDKiA. Wśród firm, które znalazły się w tej niechlubnej czołówce, są między innymi Eurovia, budująca odcinek A autostrady A2 (tylko na tym odcinku przed Euro zabrakło ostatniej warstwy asfaltu) oraz Terag-Asdag, budująca część południowej obwodnicy Warszawy.

Na drugim krańcu, czyli wśród firm o najmniejszej liczbie niewłaściwych wyników jakości (w tym przypadku poniżej 15 proc. przebadanych próbek), są takie firmy jak upadły niedawno Poldim, który nie dokończy już autostrady A4, Polimex-Mostostal, czy Boegl&Krysl, który w ostatniej chwili skończył układanie asfaltu na autostradzie A2 na odcinku C.

W środku stawki znalazły się takie firmy jak DSS, Skanska, Strabag, czy Dragados.

Przebadano ponad 22 tys. próbek

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2012 roku Laboratoria Drogowe GDDKiA zbadały 22090 próbek, z czego 3464 próbek nie spełniło wymagań, a stanowi to 15,6 proc. całości wykonanych badań. Badania kontrolne, obejmujące minimum 10 proc. wszystkich badań poszczególnych asortymentów robót były i są wykonane przez Wydziały Technologii - Laboratoria Drogowe oddziałów GDDKiA. "To właśnie szczególny nacisk, jaki położony został na kontrolne badania laboratoryjne wykonywane przez GDDKiA, jako Zamawiającego, pozwoliły na wykrycie nieprawidłowości chociażby przy budowie nasypów na budowanej wciąż drodze S2 (Południowej Obwodnicy Warszawy), czy spękań na budowanej wówczas autostradzie A2 Warszawa-Łódź" - podaje GDDKiA.

Dyrekcja zapowiada, że kolejne raporty będą przygotowywane i udostępniane sukcesywnie.