Kupiłeś wycieczkę na przyszły rok, podpisałeś umowę na remont czy organizację przyjęcia weselnego? Nawet jeśli już zapłaciłeś za całość - cena usługi może się jeszcze zmienić. Przedsiębiorcy z chęcią przerzucą koszty podwyżki podatków na konsumentów - mówią eksperci. Niestety, mają do tego prawo.

Większość umów zawiera klauzulę, że jeśli zmieni się stawka podatku VAT, to usługodawca może podnieść cenę. Ale nie może tego zrobić po cichu. Musi klienta o zmianie poinformować i zapytać, czy nadal chce kupić droższą już usługę czy nie.

Konsument może od tej ustawy odstąpić bez dodatkowych kosztów - tłumaczy Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nie znaczy jednak, że w związku z podwyżką VAT, w podobny sposób możemy zerwać umowę na przykład z operatorem telefonii komórkowej. Prawo telekomunikacyjne w tej sprawie stanowi bowiem wyjątek. Daje możliwość zerwania umowy z operatorem komórkowym czy dostawcą internetu, ale wtedy trzeba takiej firmie oddać wszystko, co udało nam się zaoszczędzić dzięki temu, że skorzystaliśmy z promocji. A że większość osób na takich właśnie zasadach podpisuje umowy telekomunikacyjne, to się może po prostu nie opłacać.