Polscy przedsiębiorcy są ostrożni, rzadko widzą szanse biznesowe, a współpracę uznają za zło konieczne. Mają przy tym bardzo wysoką samoocenę - pisze "Puls Biznesu", powołując się na raport GEM.

Rodzima przedsiębiorczość w wielu kategoriach jest poniżej średniej unijnej, a w niektórych okupuje ostatnie miejsca. Tak wynika z opracowania Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Wśród nielicznych pozytywów, Polacy wypadają nieźle, jeśli idzie o deklarowaną chęć założenia firmy. Bardzo wysoko oceniamy też swoją wiedzę biznesową.

Ale z drugiej strony brak nam umiejętności dostrzegania szans biznesowych - mówi dr Przemysław Zbierowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Co więcej - wskazuje współautor raportu - odsetek osób, które je zauważają spadł w latach 2011-12 o ok. 13 procent.

Zaskakująco wysoki jest zakres deklarowanej współpracy między polskimi firmami, ale traktowana jest ona przez przedsiębiorców jako... zło konieczne.

Doskonale wiedzą, że bez kooperacji nie będą w stanie przetrwać, ale gdy osiągną już stabilniejszą pozycję na rynku, zmniejszają natężenie współpracy - tłumaczy Zbierowski.

(mal)