W ciągu dekady wartość rynku cydru ma sięgnąć 1 miliarda złotych - informuje "Rzeczpospolita". "W pierwszej połowie roku sprzedaż cydru była ponad dwukrotnie większa niż w całym 2013 r., a dopiero zaczynamy sezon letni" - mówi Michał Rozalicz, dyrektor marketingu grupy Ambra, lidera rynku wina oraz właściciela marki Cydr Lubelski.

Wszystko wskazuje na to, że lekki alkohol z jabłek zanotuje znacznie lepszy wynik niż jeszcze na początku tego roku spodziewali się jego producenci. Zakładali wówczas, że Polacy kupią w 2014 r. 4-6 mln l cydru, wobec ok. 2 mln l w 2013 r.

Cydry zdobywają nasz rynek od ubiegłego roku. Wcześniej - choć jesteśmy największym producentem jabłek w Europie - były prawie nieznane. Impulsem do wysypu nowych marek była decyzja Ministerstwa Finansów, aby obniżyć na nie akcyzę od 1 stycznia 2013 roku ze 158 do 97 zł za hektolitr.

Analitycy Domu Maklerskiego Millennium nie wykluczają, że w ciągu najbliższych pięciu, siedmiu lat wydatki na cydr sięgną 400-500 mln zł, a w ciągu dekady mogą dobić do 1 mld zł. Cydr stał się modny, a konsumenci też coraz bardziej świadomie sięgają po niego jako smaczną, naturalną alternatywę dla piwa - zaznacza Michał Rozalicz.

(abs)