Rachunki za ogrzewanie domu mogą być niższe nawet o 20 procent. Wystarczy zastosować kilka prostych zasad. Jakich? Podpowiada Adam Cieślak, ekspert z firmy KRATKI.PL, producenta kominków oraz akcesoriów kominkowych.

Oszczędzanie ciepła to mądre gospodarowanie energią, którą dostajemy i za którą płacimy. Optymalna temperatura mieści się w przedziale 18-22 stopni. Pamiętajmy, że każdy stopień więcej zwiększa nasze rachunki średnio o 5 procent.

Gdy dobierzemy odpowiednie temperatury do poszczególnych pomieszczeń i założymy termostaty na kaloryfery, to w sumie możemy zmniejszyć zużycie ciepła aż o jedną czwartą.

Oto najprostsze rady, jak oszczędzać ciepło

- uszczelnij okna i drzwi (nie można jednak pozakrywać wszystkich wywietrzników, bo w mieszkaniu musi następować wymiana powietrza, co chroni przed zatruciem się czadem - gdy używany ogrzewanie węglowe - oraz zawilgoceniem mieszkania i rozwojem uczulających alergenów);

- odsłoń kaloryfery, żeby ciepłe powietrze mogło swobodnie rozchodzić się na całe mieszkanie (kaloryferów nie mogą przesłaniać firany, zasłony czy blisko ustawione meble);

- nie zamykaj drzwi pomiędzy pokojami (wtedy ciepło będzie równomiernie wypełniało pomieszczenia);

Kominek z płaszczem wodnym. Ile możemy zaoszczędzić?

Lato się kończy. Dziś pogoda przypomina raczej jesień. Czuć już, że niedługo potrzebne będzie ogrzewanie. Domy ogrzewać można węglem, gazem, olejem, pompami ciepła, panelami itd. Efektywnym i przyjemnym, chociaż dość pracochłonnym, sposobem ogrzewania jest palenie w kominku. czytaj więcej

- zamontuj na kaloryferach termostaty (pozwolą precyzyjnie dozować ciepło);

- gdy masz termostaty, utrzymuj stałe temperatury w poszczególnych pomieszczeniach (w sypialni zaleca się najniższą temperaturę: 18 stopni Celsjusza; najwyższa temperatura powinna być w łazience: 23 stopnie, a w pokoju dziennym optymalnie, to: 20 stopni Celsjusza);

- nie grzej, gdy nie ma cię w domu (gdy jesteś w pracy lub wyjeżdżasz na weekend zakręć kaloryfery tak, żeby grzały tylko minimalnie; gdy masz cyfrowe termostaty ustaw, by dawały więcej ciepła przed twoim spodziewanym powrotem do domu albo rano przed pobudką);

-warto w nocy obniżyć temperaturę (taki zabieg to nie tylko oszczędność, zwiększa się komfort snu);

- nie dopuszczaj do nadmiernego wychłodzenia domu (zanim ściany domu lub mieszkania znów się nagrzeją, potrzebują więcej energii, niż gdy są tylko stopniowo "podgrzewane" przy włączonych kaloryferach nawet tylko na minimum);

- nie przegrzewaj mieszkania (zbyt wysoka temperatura wywołuje ospałość, a suche powietrze może podrażniać śluzówki i sprawiać, że będziemy bardziej podatni na infekcje dróg oddechowych;

- przed wietrzeniem pomieszczeń zakręć kaloryfery (na około 10 min. przed wietrzeniem zakręć wszystkie kaloryfery w mieszkaniu; otwórz okna-nie uchylaj, bo wtedy wymiana powietrza będzie wolniejsza i dłuższa; wietrzenie powinno trwać około kwadransa do pół godziny);

- zamontuj na ścianie za kaloryferami folie odbijające ciepło (czyli zagrzejnikowe ekrany, które odbiją ciepło i skierują bezpośrednio do środka pokoju);

- dogrzewaj mieszkanie promieniami słonecznymi (w słoneczne, zimowe dni nie zasłaniaj okien roletami, żaluzjami lub zasłonami, bo promienie słoneczne przechodzące przez szyby okien podgrzeją powietrze we wnętrzu mieszkania).